Połącz się z nami

Wiadomości

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

Opublikowano

w dniu

Nawet minus 35°Celsjusza – roztwór o takiej temperaturze będzie wykorzystywany do mrożenia gruntu na budowie tunelu pod Świną. Cała operacja potrwa około pięciu miesięcy. Mrożenie gruntu umożliwi wykop pod wyjścia ewakuacyjne. Ich budowa to w tej chwili jedno z największych wyzwań wykonawcy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Tunel pod Świną został już wydrążony. Ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Minęły już trzy lata od podpisania umowy z wykonawcą i dwa od faktycznego rozpoczęcia budowy. Pozostał jeszcze rok do zakończenia inwestycji – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście, które jest głównym inwestorem. – Wielkim wyzwaniem było samo wydrążenie tunelu pod Świną, ale to nie ostatnie trudne zadanie, jakie stoi przed wykonawcą. Jak dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Wierzymy, że wykonawca – równie dobrze, jak z samym drążeniem tunelu – poradzi sobie również z budową wyjść ewakuacyjnych.

Szykują rury na solankę

W tunelu wykonany zostanie strop dla wentylacji oraz płyta, na której będzie jezdnia. Pod jezdnią z kolei znajdować się będzie droga ewakuacyjna oraz dojścia do niej z wyjść ewakuacyjnych. To duże wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia się poza obudowę tunelu.

Aby wykonać wykop przewidziano metodę zamrażania gruntu. Ma to zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi. Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego przez system rur. Schładzany do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu dla piasków i gliny to minus 10 stopni, a dla kredy minus 8 – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad tą inwestycją. – Właśnie trwają przygotowania do montażu systemu rur, którym popłynie solanka.

Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść, potrwa około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu, potrwa około 100 dni.

Na razie trwają przygotowania do tego procesu. Montowana jest też stalowa konstrukcja wzmacniająca obudowę tunelu przy wyjściu ewakuacyjnym nr 2. Na miejscu jest już także taka konstrukcja dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.

Demontaż Wyspiarki jeszcze kilka tygodni

Jednak to nie jedyne prace prowadzone wewnątrz tunelu.

Przy pomocy maszyny TD trwa wiercenie otworów i montaż kotew dla wsporników pod prefabrykaty, czyli elementów koniecznych do wykonania między innymi jezdni czy pułapu dla kanału wentylacyjnego, znajdującego się w górnej części rury tunelu – wyjaśnia Jacek Król. Do komory startowej wprowadzono również maszynę TULC, która będzie służyć do betonowania i deskowania wsporników oraz montażu prefabrykatów konstrukcji wewnętrznych.

Cały czas prowadzony jest również demontaż Wyspiarki, czyli maszyny TBM, która wydrążyła odcinek tunelu pod Świną i tym samym połączyła wyspy Uznam i Wolin. Rozbierane są elementy, które wspomagały jej pracę. Trwa czyszczenie komory odbiorczej tarczy oraz spawanie i montaż uchwytów do wyciągania poszczególnych części. W rozbiórce TBM będzie pomagał potężny dźwig. Cały demontaż potrwa najprawdopodobniej do końca tego roku.

Drogi do tunelu

Postęp robót jest widoczny nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. Po obu stronach Świny w szybkim tempie powstają nowe drogi. Na wyspie Uznam w 90 procentach wykonano już warstwę wiążącą i roboty brukarskie. Ich dokończenie, położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu zaplanowano na przyszły rok.

Z kolei na wyspie Wolin na nowych drogach w 60 procentach wykonano warstwę wiążącą i 50 procentach roboty brukarskie. W planach jest m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg (po wprowadzeniu „bypassu” przez rondo) oraz połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej i wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym. Do wykonania są też ścieżki rowerowe i chodniki.

38 metrów pod poziomem morza

Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metrów. Dodatkowo pasy awaryjne – po około 2 metry.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. W części podwodnej, w najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 38 metrów pod poziomem morza.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Strażacy gasili altankę w Piaskach Wielkich

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Wolin

Strażacy z OSP Wolin gasili pożar przyczepy kempingowej,  w miejscowości Piaski Wielkie.

– Po przybyciu na miejsce zdarzenia, przyczepa znajdowała się w płomieniach, działania ratowniczo-gaśnicze, prowadził już zastęp z OSP Troszyn. Kolejne czynności polegały na wprowadzeniu roty w aparatach ODO, do wnętrza celem przeszukania – informują strażacy z OSP Wolin.

Na szczęście nikomu nic się nie stało. Po dogaszeniu zarzewi ognia i przyjeździe patrolu Policji, działania strażaków zostały zakończone.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Drzewo niebezpiecznie pochyliło się nad drogą

Opublikowano

w dniu

W piątek, 10 maja strażacy z OSP Kołczewo zostali zadysponowani w sile jednego zastępu do usunięcia pochylonego drzewa na DW 102 w miejscowości Świętouść.
– Zaraz po powrocie do remizy zostaliśmy zadysponowani w sile jednego zastępu  do usunięcia pochylonego drzewa w miejscowości Międzywodzie – mówią.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zakaz wprowadzania psów, to nie pomysł kota Zenka

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Nawet 4 tys. osób dziennie wchodzi na szczyt wieży widokowej w Wolinie. To nowa atrakcja turystyczna, którą bardzo polubili zwiedzający. Jest jednak jedno „ale” . Wejść nie można ze swoim pupilem. 

Przed wejściem powieszono tabliczkę, że zakazuje się wprowadzania psów. Zakazu pilnuje mężczyzna wpuszczający turystów na wieżę widokową. 

– To nie mój wymysł. To sanepid zakazał – ucina.

Właściciele psów albo nie wchodzą wcale, albo proszą osoby, które zeszły o to aby przypilnowały ich pupila.

– Myślałam, że to dlatego, że jest tu kot Zenek i nie akceptuje psów. Jednak okazuje się, że to nie jego wymysł – mówi ze śmiechem jedna z turystek.

Jak się dowiedzieliśmy, kot Zenek akceptuje psy, jednak woli aby nie stawały mu na drodze, ani nie wyjadały jedzenia z kociej miseczki. Z zakazem wstępu psiakom nie ma nic wspólnego.

_

Kot Zenek – kot mieszkający u stóp wieży widokowej w Wolinie.  Pracownicy budujący wieżę tak bardzo go polubili, że ustawili mu domek.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

W 1945 roku Armia Czerwona wkroczyła do Wolina

Opublikowano

w dniu

4 maja 1945 r. to jedna z najważniejszych dat w historii naszych wysp. To wtedy Armia Czerwona zdobyła Wolin. No właśnie – zdobyła? Wyzwoliła? Odzyskała? Pamięć o tych wydarzeniach, tak trudnych dla interpretacji, nadal rządzi nasza wyobraźnią, polityką i emocjami. W tym roku 4 maja spotkamy się z prof. Janem M. Piskorskim, wybitnym znawcą historii Pomorza i stosunków polsko-niemieckich, autorem m.in. wydanego właśnie zbioru esejów „Bitwy o przeszłość. Nauka, polityka, media, edukacja”.

Piskorski stwierdza, że historia „nie lubi, gdy z niej żartują, i odpowiada niszczycielską potęgą swoich wichrów, sprowokowanych przecież przez nas. Kultura zachodnia poza historią nie istnieje. Kryzys myślenia historycznego jest zarazem kryzysem naszej cywilizacji. Nie zapomnieliśmy o przeszłości. Jesteśmy nią owładnięci”.

Zapraszamy więc Państwa do rozmowy o bojach o przeszłość, stosunkach polsko-niemieckich, oraz miejscu naszego regionu na mapie Polski i Europy.

Spotkanie poprowadzi dr Piotr Oleksy

  • 4 maja 2024 r., godzina 17.00
  • Dworek Woliński
  • Wolin ul. Zamkowa 23 a

Partnerem cyklu Archipelag Idei jest Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Cykl jest realizowany pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza.

#Pomorze Zachodnie

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Pożar budynku gospodarczego w Rabiążu

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Strażacy z OSP Kołczewo, OSP Ładzin oraz JRG Międzyzdrojów gasili pożar budynku gospodarczego w miejscowości Rabiąż. 

W chwili dotarcia pierwszych zastępów na miejsce zdarzenia pożarem objęty był już dach budynku. 

– Strażacy niezwłocznie przystąpili go gaszenia przy użyciu dwóch prądów wody. Pożar po kilkunastu minutach udało się opanować – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zmontowano przęsło nowego mostu w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Przęsło łukowe nowego mostu w Wolinie na S3  jest już zmontowane. W maju planowane jest nasunięcie przęsła nad cieśninę Dziwna z pomocą barek. Do tego czasu będą jeszcze prowadzone między innymi prace związane z pogłębieniem dna w rejonie podpór.

Na obwodnicy Wolina powstaje most dla drugiej jezdni S3, bliźniaczy dla obecnego mostu łukowego, który powstał w 2003 roku.

Zakończenie realizacji całego północnego fragmentu ekspresowej drogi S3 na wyspie Wolin pierwotnie było planowane w drugim kwartale 2024 r.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524