Połącz się z nami

Wiadomości

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

Opublikowano

w dniu

Nawet minus 35°Celsjusza – roztwór o takiej temperaturze będzie wykorzystywany do mrożenia gruntu na budowie tunelu pod Świną. Cała operacja potrwa około pięciu miesięcy. Mrożenie gruntu umożliwi wykop pod wyjścia ewakuacyjne. Ich budowa to w tej chwili jedno z największych wyzwań wykonawcy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Tunel pod Świną został już wydrążony. Ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Minęły już trzy lata od podpisania umowy z wykonawcą i dwa od faktycznego rozpoczęcia budowy. Pozostał jeszcze rok do zakończenia inwestycji – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście, które jest głównym inwestorem. – Wielkim wyzwaniem było samo wydrążenie tunelu pod Świną, ale to nie ostatnie trudne zadanie, jakie stoi przed wykonawcą. Jak dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Wierzymy, że wykonawca – równie dobrze, jak z samym drążeniem tunelu – poradzi sobie również z budową wyjść ewakuacyjnych.

Szykują rury na solankę

W tunelu wykonany zostanie strop dla wentylacji oraz płyta, na której będzie jezdnia. Pod jezdnią z kolei znajdować się będzie droga ewakuacyjna oraz dojścia do niej z wyjść ewakuacyjnych. To duże wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia się poza obudowę tunelu.

Aby wykonać wykop przewidziano metodę zamrażania gruntu. Ma to zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi. Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego przez system rur. Schładzany do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu dla piasków i gliny to minus 10 stopni, a dla kredy minus 8 – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad tą inwestycją. – Właśnie trwają przygotowania do montażu systemu rur, którym popłynie solanka.

Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść, potrwa około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu, potrwa około 100 dni.

Na razie trwają przygotowania do tego procesu. Montowana jest też stalowa konstrukcja wzmacniająca obudowę tunelu przy wyjściu ewakuacyjnym nr 2. Na miejscu jest już także taka konstrukcja dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.

Demontaż Wyspiarki jeszcze kilka tygodni

Jednak to nie jedyne prace prowadzone wewnątrz tunelu.

Przy pomocy maszyny TD trwa wiercenie otworów i montaż kotew dla wsporników pod prefabrykaty, czyli elementów koniecznych do wykonania między innymi jezdni czy pułapu dla kanału wentylacyjnego, znajdującego się w górnej części rury tunelu – wyjaśnia Jacek Król. Do komory startowej wprowadzono również maszynę TULC, która będzie służyć do betonowania i deskowania wsporników oraz montażu prefabrykatów konstrukcji wewnętrznych.

Cały czas prowadzony jest również demontaż Wyspiarki, czyli maszyny TBM, która wydrążyła odcinek tunelu pod Świną i tym samym połączyła wyspy Uznam i Wolin. Rozbierane są elementy, które wspomagały jej pracę. Trwa czyszczenie komory odbiorczej tarczy oraz spawanie i montaż uchwytów do wyciągania poszczególnych części. W rozbiórce TBM będzie pomagał potężny dźwig. Cały demontaż potrwa najprawdopodobniej do końca tego roku.

Drogi do tunelu

Postęp robót jest widoczny nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. Po obu stronach Świny w szybkim tempie powstają nowe drogi. Na wyspie Uznam w 90 procentach wykonano już warstwę wiążącą i roboty brukarskie. Ich dokończenie, położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu zaplanowano na przyszły rok.

Z kolei na wyspie Wolin na nowych drogach w 60 procentach wykonano warstwę wiążącą i 50 procentach roboty brukarskie. W planach jest m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg (po wprowadzeniu „bypassu” przez rondo) oraz połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej i wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym. Do wykonania są też ścieżki rowerowe i chodniki.

38 metrów pod poziomem morza

Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metrów. Dodatkowo pasy awaryjne – po około 2 metry.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. W części podwodnej, w najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 38 metrów pod poziomem morza.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

 660 odsłon

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Będzie bezpieczniej w drodze do sklepu w Kołczewie

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie

Na ukończeniu jest 130-metrowy fragment chodnika w miejscowości Kołczewo. Jest ważny dla mieszkańców, ponieważ prowadzi do jedynego supermarketu w miejscowości.

Na facebookowym profilu burmistrz Wolina Ewy Grzybowskiej umieszczono zdjęcia z prac brukarskich.

– Nie zwalniamy tempa – napisała burmistrz.

Sklep Dino w Kołczewie wybudowano w 2019 roku. Do tej pory mieszkańcy musieli iść poboczem ruchliwej drogi nr 102.

 7,090 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

W Wolinie montują stalowe dźwigary nowego mostu

Opublikowano

w dniu

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

Rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów na części najazdowej mostu w ciągu S3 nad cieśniną Dziwna w Wolinie. Taka konstrukcja będzie na 8 przęsłach, na 13 będą żelbetowe belki prefabrykowane, a przęsło nad cieśniną będzie podwieszone do stalowego łuku.

Budowa S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem postępuje. W tej chwili roboty bitumiczne prowadzone są na odcinku od Wolina do Troszyna. Prace ziemne trwają w szczególności w rejonie Miejsca Obsługi Podróżnych Dargobądz, trwają też roboty mostowe, w tym przy moście w Wolinie.

 6,193 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Wielkie ćwiczenia w gaszeniu wolińskiej kolegiaty

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Wolin

Scenariusz ćwiczeń zakładał pożar wieży oraz ewakuację dwóch rannych osób w kolegiacie przy ulicy Wojska Polskiego w Wolinie. 

Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca akcji, wprowadzeniu roty gaśniczej w celu przeszukania zadymionego obiektu i ewakuacji osób poszkodowanych oraz dokonania rozpoznania wodnego. 

– W miarę przybywania kolejnych zastępów zorganizowano punkt czerpania wody na cieśninie Dziwna, działania gaśnicze prowadzone były także z przybyłych na miejsce podnośników. Wprowadzono również kolejne roty gaśnicze do pomocy. Ostatecznie odnaleziono i ewakuowano na zewnątrz dwie osoby – opowiadają o ćwiczeniach strażacy z OSP Wolin.

W ćwiczeniach wykorzystane zostały wytwornice dymu, które odwzorowały prawdziwe warunki jakie panują przy pożarach tego typu obiektów. 

 10,652 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Noc Muzeów w Wolinie. Zobaczyli prawdziwe skarby

Opublikowano

w dniu

W tym roku Noc Muzeów w Wolinie organizowana była wspólnie przez Muzeum Regionalne im. Andrzeja Kaubego w Wolinie i Centrum Słowian i Wikingów.

W ramach wydarzenia uczestnicy mieli okazję wziąć udział w spotkaniu z Janem Siniusem, autorem książki „Szczecin 1945. Bitwa narodów” oraz wysłuchać wykładu dr Wojciecha Filipowiaka pt:”Miasto z bagien i twierdza Jómsborg oraz gdzie nie pochowano Haralda Sinozębego”. Była to także niepowtarzalna okazja aby zobaczyć wystawę:” Skarby Wolina” poświęconą najnowszym wykopaliskom na Starym Mieście w Wolinie. Część merytoryczną uzupełnił wspaniały występ Osady Pieśni Grodno oraz Krąg Ognia z muzycznym akompaniamentem Wolińskiej Orkiestry Bębniarskiej pod przewodnictwem Tomka Kubika.

 10,142 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Ponad 4-kilometrowy korek przed Międzyzdrojami

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Nawet 40 minut musieli stać w korku kierowcy, którzy jechali w sobotę do Międzyzdrojów, a także ci, którzy jechali w stronę Świnoujścia. Zablokowała się bowiem krajowa „trójka”. Powodem jest zła tymczasowa organizacja ruchu na przebudowywanym niewielkim fragmencie ul. Nowomyśliwskiej w Międzyzdrojach.

Na wysokości centrum handlowego przebudowywana jest ulica. Prowadzono ruch wahadłowy regulowany sygnalizacją świetlną.

– Przejechało zaledwie kilka samochodów i znowu zapaliło się czerwone światło. Ktoś, kto zaakceptował takie rozwiązanie nie ma pewnie prawa jazdy – uważa pan Mirosław, międzyzdrojanin. – To nie jest dobra pora na takie remonty – dodaje.

Rozwiązaniem mogłoby być skierowanie ruchu od ronda, przez ul. Niepodległości, przy stacji paliw Orlen, leśniczówce i pod wiaduktem.

– Problem w tym, że ktoś wmurował tam słupek. A to jedyne rozwiązanie, abyśmy nie utknęli w korkach. Z weekendu na weekend będzie coraz gorzej – mówią międzyzdrojanie.

Nie wiadomo jak długo potrwają utrudnienia.

 13,603 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Zerwana linia energetyczna spowodowała pożar lasu w pobliżu Międzyzdrojów

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo
Kilka zastępów straży pożarnej gasiło groźny pożar poszycia leśnego w pobliżu miejscowości Grodno nieopodal Międzyzdrojów.
Okazało się że doszło do zerwania linii energetycznej, na skutek powalonego drzewa, co z kolei spowodowało pożar. Do gaszenia przystąpiono przy użyciu dwóch prądów wody w natarciu oraz podręcznego sprzętu gaśniczego.
– Wraz z rozwojem pożaru dysponowano kolejne siły i środki, w tym pojazd typu ATV wraz z przyczepką z OSP Kołczewo. Działania gaśnicze zakończono około godziny 18 – informują strażacy ochotnicy z OSP Kołczewo.

 14,123 odsłon

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524