Połącz się z nami

Wiadomości

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

Opublikowano

w dniu

Nawet minus 35°Celsjusza – roztwór o takiej temperaturze będzie wykorzystywany do mrożenia gruntu na budowie tunelu pod Świną. Cała operacja potrwa około pięciu miesięcy. Mrożenie gruntu umożliwi wykop pod wyjścia ewakuacyjne. Ich budowa to w tej chwili jedno z największych wyzwań wykonawcy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Tunel pod Świną został już wydrążony. Ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Minęły już trzy lata od podpisania umowy z wykonawcą i dwa od faktycznego rozpoczęcia budowy. Pozostał jeszcze rok do zakończenia inwestycji – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście, które jest głównym inwestorem. – Wielkim wyzwaniem było samo wydrążenie tunelu pod Świną, ale to nie ostatnie trudne zadanie, jakie stoi przed wykonawcą. Jak dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Wierzymy, że wykonawca – równie dobrze, jak z samym drążeniem tunelu – poradzi sobie również z budową wyjść ewakuacyjnych.

Szykują rury na solankę

W tunelu wykonany zostanie strop dla wentylacji oraz płyta, na której będzie jezdnia. Pod jezdnią z kolei znajdować się będzie droga ewakuacyjna oraz dojścia do niej z wyjść ewakuacyjnych. To duże wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia się poza obudowę tunelu.

Aby wykonać wykop przewidziano metodę zamrażania gruntu. Ma to zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi. Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego przez system rur. Schładzany do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu dla piasków i gliny to minus 10 stopni, a dla kredy minus 8 – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad tą inwestycją. – Właśnie trwają przygotowania do montażu systemu rur, którym popłynie solanka.

Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść, potrwa około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu, potrwa około 100 dni.

Na razie trwają przygotowania do tego procesu. Montowana jest też stalowa konstrukcja wzmacniająca obudowę tunelu przy wyjściu ewakuacyjnym nr 2. Na miejscu jest już także taka konstrukcja dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.

Demontaż Wyspiarki jeszcze kilka tygodni

Jednak to nie jedyne prace prowadzone wewnątrz tunelu.

Przy pomocy maszyny TD trwa wiercenie otworów i montaż kotew dla wsporników pod prefabrykaty, czyli elementów koniecznych do wykonania między innymi jezdni czy pułapu dla kanału wentylacyjnego, znajdującego się w górnej części rury tunelu – wyjaśnia Jacek Król. Do komory startowej wprowadzono również maszynę TULC, która będzie służyć do betonowania i deskowania wsporników oraz montażu prefabrykatów konstrukcji wewnętrznych.

Cały czas prowadzony jest również demontaż Wyspiarki, czyli maszyny TBM, która wydrążyła odcinek tunelu pod Świną i tym samym połączyła wyspy Uznam i Wolin. Rozbierane są elementy, które wspomagały jej pracę. Trwa czyszczenie komory odbiorczej tarczy oraz spawanie i montaż uchwytów do wyciągania poszczególnych części. W rozbiórce TBM będzie pomagał potężny dźwig. Cały demontaż potrwa najprawdopodobniej do końca tego roku.

Drogi do tunelu

Postęp robót jest widoczny nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. Po obu stronach Świny w szybkim tempie powstają nowe drogi. Na wyspie Uznam w 90 procentach wykonano już warstwę wiążącą i roboty brukarskie. Ich dokończenie, położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu zaplanowano na przyszły rok.

Z kolei na wyspie Wolin na nowych drogach w 60 procentach wykonano warstwę wiążącą i 50 procentach roboty brukarskie. W planach jest m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg (po wprowadzeniu „bypassu” przez rondo) oraz połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej i wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym. Do wykonania są też ścieżki rowerowe i chodniki.

38 metrów pod poziomem morza

Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metrów. Dodatkowo pasy awaryjne – po około 2 metry.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. W części podwodnej, w najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 38 metrów pod poziomem morza.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

 552 odsłon

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Strażacy pomogli w otwarciu mieszkania w Zastaniu

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Policjanci poprosili strażaków z OSP Kołczewo o pomoc w otwarciu mieszkania w Zastaniu. Wewnątrz był mężczyzna, który leżał na podłodze i potrzebował pomocy.

– Otwarto mieszkanie oraz udzielono pomocy medycznej mężczyźnie do czasu przyjazdu pogotowia ratunkowego – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Pogotowie zabrało mężczyznę do szpitala.

W akcji uczestniczyły: OSP Kołczewo, OSP Międzywodzie, Pogotowie i Policja

 2,253 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Samochód wjechał do rowu. Jedna osoba poszkodowana

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Do zdarzenia drogowego doszło na drodze nr 102 na wysokości Grodna.

Pojazd którym poruszały się dwie osoby wypadł z jezdni i zatrzymał w przydrożnym rowie. 

– Zabezpieczono miejsce zdarzenia i udzielono  kwalifikowanej pomocy medycznej osobie poszkodowanej. Jedna osoba została zabrana przez pogotowie ratunkowe do szpitala – informują strażacy z OSP Kołczewo.

W akcji udział brały OSP Kołczewo, JRG Międzyzdroje, Pogotowie i Policja.

 1,925 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Pogoda sprzyja budowie S3 Świnoujście – Troszyn

Opublikowano

w dniu

Foto: GDDKiA Szczecin

W naszym regionie pogoda sprzyja wykonawcom robót. Na odcinku S3 pomiędzy Świnoujściem a Dargobądzem są prowadzone są przede wszystkim prace mostowe m.in. w regionie przyszłego węzła LNG – informuje portal swinoujskie.info.

Mimo zimowych warunków trwają intensywne prace przy obiektach mostowych na S3. Pomiędzy Dargobądzem a Troszynem są wykonywane konstrukcje żelbetowe podpór obiektów. Trwa również produkcja belek prefabrykowanych przeznaczonych do wykonania ustrojów nośnych wiaduktów drogowych.

 10,512 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Kołczewo. Podczas jazdy zapalił się silnik autobusu

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Tylko dzięki szybkiej reakcji kierowcy samochodu oraz strażaków, udało się uniknąć spalenia pojazdu.

Strażacy zostali wezwani do pożaru silnika autobusu. Do zdarzenia doszło w czwartek około godz. 20.10. 

– Nasze działania polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia oraz ugaszeniu pożaru komory silnika – informują strażacy z OSP Kołczewo.

W akcji udział brało OSP Kołczewo, JRG Międzyzdroje oraz Policja.

 9,480 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Są pieniądze na utworzenie nowych miejsc opieki w żłobkach i klubach dziecięcych. Także w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Foto: Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki

Nowa odsłona programu Maluch+ zapewnia finansowanie każdej zachodniopomorskiej gminie na podstawie przejrzystego algorytmu. Cel – utworzenie do 2029 r. miejsc opieki nad najmłodszymi we wszystkich zachodniopomorskich gminach.

– Finansowe wsparcie dla samorządów jest bardzo korzystne: na utworzenie 1 miejsca opieki gminy otrzymają 35,8 tys. zł, pozostałe podmioty niepubliczne 12,4 tys. zł. Dofinansowanie na utrzymanie nowo utworzonych miejsc opieki, to 837 zł miesięcznie na dziecko przez 3 lata – mówi wojewoda Zbigniew Bogucki.

W nowej edycji programu Maluch+ zniesione zostało ograniczenie związane z rokiem budżetowym. Na realizację inwestycji samorządy będą miały 3 lata.

Dofinansowanie zapewnione 

Każdej gminie przyznano w ramach algorytmu konkretną pulę – przy podziale środków uwzględniono dane na koniec 2021 r.:

  • udział dzieci do lat 3 nieobjętych opieką w danej gminie w ogólnej liczbie dzieci nieobjętych opieką w kraju;
  • dochód gminy per capita w danej gminie względem średnich dochodów gmin na mieszkańca w Polsce.

Foto: ZUW

 

 11,727 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Tak zdemontowano pomnik Zwycięstwa Armii Radzieckiej w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Foto: A. Kaube z Archiwum Muzeum Regionalnego w Wolinie

Dokładnie 32 lata temu o godzinie 12:30 grupa mieszkańców Wolina zdemontowała Pomnik Zwycięstwa Armii Radzieckiej, który mieścił się na placu pomiędzy ulicami Rynek, Zamkową, Katedralną i Wojska Polskiego – przypomniało Muzeum Regionalne im. Andrzeja Kaubego w Wolinie.

Dzięki zachowanym zdjęciom Andrzeja Kaubego udało się przypomnieć tamten dzień.

Foto: A. Kaube z Archiwum Muzeum Regionalnego w Wolinie

Pomnik wykonany był ze zbrojonego betonu w kształcie obelisku, na szczycie którego mieściła się pięcioramienna gwiazda. Na pomniku znajdowała się tablica z inskrypcją „CZEŚĆ BOHATEROM POLEGŁYM W WALCE O POLSKĘ LUDOWĄ”. 

– W wolińskim muzeum nie dysponujemy źródłami dotyczącymi momentu powstania pomnika. Najstarsze fotografie znajdujące się w naszym archiwum, na których on widnieje pochodzą z 1969 roku – czytamy na facebookowym profilu Muzeum Regionalnego im. Andrzeja Kaubego w Wolinie.

W dniu 11 lipca 1990 roku ze szczytu pomnika mieszkańcy Wolina usunęli gwiazdę. Pomnik ostatecznie został rozebrany 24 stycznia 1991 roku.

 9,432 odsłon

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524