Połącz się z nami
„Piotr

Wiadomości

Wycięto drzewa pod budowę ekspresówki

Opublikowano

w dniu

Kończy się wycinka drzew pod budowę drogi S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem. Pod piłę trafiły drzewa rosnące na terenie Wolińskiego Parku Narodowego a także te rosnące pomiędzy Płocinem a Wolinem.

Rozpoczęły się prace przy budowie drogi ekspresowej nr 3. Na placu budowy usunięto drzewa, zgromadzono kruszywo, a także zjeżdża ciężki sprzęt budowlany.

W pierwszym etapie zostanie wybudowane 17 km dwujezdniowej drogi ekspresowej częściowo po nowym, a częściowo po starym śladzie drogi krajowej nr 3 – od wylotu z realizowanego obecnie tunelu w Świnoujściu, do miejscowości Dargobądz a w kolejnym etapie – dalej do Troszyna.

Firma POLAQUA w ramach zadania wybuduje m. in. 4 węzły drogowe, tj.: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje, 19 obiektów inżynierskich, 10 przepustów dla zwierząt oraz pełną infrastrukturę techniczną.

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Porozmawiają o historii Pomorza Zachodniego

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

W Wolinie będzie można obejrzeć liczne, archiwalne mapy regionu.

– Wspólnie z prof. Radosławem Skryckim zastanowimy się więc jaką opowieść o Księstwie Pomorskim przedstawia słynna mapa Lubinusa oraz inne dzieła lokalnej kartografii. Kolejne spotkanie z cyklu Archipelag Idei będzie więc podróżą poprzez czas i przestrzeń Pomorza, która pozwoli nam lepiej zrozumieć fenomen księstwa Gryfitów: jego kultury, gospodarki i relacji z otoczeniem. A także miejsce naszych wysp w tej układance – zachęca dr Piotr Oleksy.

Radosław Skrycki – prof. Uniwersytetu Szczecińskiego. Pomorzanin, historyk, regionalista. Redaktor naczelny „Przeglądu Zachodniopomorskiego” oraz współzałożyciel i wieloletni redaktor naczelny „Rocznika Chojeńskiego”. Przewodniczący Zespołu Historii Kartografii PAN. Specjalizuje się w historii kartografii, szczególnie okresu nowożytnego, czyli do końca XVIII wieku. W Bibliotece Głównej US opiekuje się zbiorami specjalnymi, w których znajdują się dwa różne wydania wielkiej mapy Księstwa Pomorskiego Eilharda Lubinusa.

Spotkanie poprowadzi dr Piotr Oleksy.

  • 15 marca 2024 r., godzina 18.00
  • Dworek Woliński, ul. Zamkowa 23 A

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Most kolejowy w Wolinie wąskim gardłem dla portu w Świnoujściu

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Czy potrzebny jest drugi most kolejowy w Wolinie? Bez budowy drugiego mostu kolejowego w Wolinie, port w Świnoujściu nie będzie mógł myśleć w przyszłości o poważnej rozbudowie – takie wnioski nasuwają się po jednej z sejmowych komisji.

Foto: Wojciech Basałygo

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Stanisław Iwan, p.o. prezesa portu, podkreślał, że szlaki kolejowe będą kluczowe przy funkcjonowaniu ewentualnego terminala kontenerowego. W podobnym tonie wypowiadał się Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa.

O ile wykonano remonty torów w porcie w Świnoujściu oraz Szczecinie, to wciąż modernizacji wymaga tzw. Nadodrzanka. Linia kolejowa nr 273 Szczecin – Wrocław jest jedną z dwóch kluczowych arterii kolejowych łączących port Szczecin – Świnoujście z południem Polski. Aby była funkcjonalna należy usprawnić ją tak, aby podnieść prędkość pociągów przynajmniej do 80 km/h.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Murawa w Wolinie jak nowa. Stadion przygotowany na sobotni mecz 

Opublikowano

w dniu

Dzięki wykonanym zabiegom aeracji i piaskowania na Stadionie Miejskim w Wolinie, pracownicy przygotowali idealne warunki do kolejnego emocjonującego meczu i kolejnych, które odbędą się wiosną.

– Jesteśmy dumni z możliwości wspierania lokalnej drużyny i tworzenia jak najlepszych warunków do gry. Dlatego też serdecznie zapraszamy Was na mecz Vineta Wolin – Elana Toruń już w sobotę o godzinie 12:00.

Bądźcie tam, aby wspierać naszych zawodników i cieszyć się z pięknej gry – zapraszają pracownicy Przystań Morska Wolin.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Rusza budowa kolejnego odcinka drogi do Karnocic

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie

Niebawem problem dojazdu mieszkańców Karnocic do swoich domów przejdzie do historii. W ramach tego etapu inwestycji powstanie prawie kilometr odcinka drogi z płyt drogowych betonowych z poboczem z kruszywa, zjazdami i mijankami. 

– Koszt inwestycji pokryty zostanie w 50 proc. z pozyskanego dofinansowania ze środków z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Całość pochłonie ponad 1,5 mln złotych – tłumaczy Ewa Grzybowska, burmistrz Wolina.

Wykonawcą, wyłonionym w postępowaniu przetargowym  jest Przedsiębiorstwo  Wielobranżowo Handlowe „WAT” Sp. z o.o., z siedzibą w Białuniu. Termin zakończenia  przebudowy to 31 sierpnia 2024 rok.

Lada moment rozpocznie się remont nawierzchni dróg gminnych, w tym większości dróg w całej miejscowości Dargobądz.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Stanowisko GDDKiA w sprawie kontraktów, których liderem konsorcjum jest Polbud Pomorze

Opublikowano

w dniu

Foto: GDDKiA Szczecin

Wobec zadeklarowanego wstrzymania robót budowlanych przez konsorcja, których liderem jest firma Polbud Pomorze, na budowie drogi S3 Dargobądz – Troszyn i dokończeniu obwodnicy Koszalina w ciągu S6, informujemy, że wykonawca do 15 marca, gdy kończy się okres przerwy zimowej, nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych. Jednocześnie nie widzimy powodów do wstrzymywania prac budowlanych, które były realizowane przez wykonawcę również w okresie zimowym, zwłaszcza wobec następującej obecnie poprawy warunków atmosferycznych. W sytuacji działań wykonawcy sprzecznych z kontraktem, czyli braku realizacji robót po 15 marca, GDDKiA będzie postępować zgodnie z warunkami kontraktu. Zaznaczmy, że z tytułu obecnego wstrzymania prac wykonawcy nie będzie przysługiwało wydłużenie czasu realizacji inwestycji.

Sytuacja na kontraktach S3 i S6

Polbud Pomorze jako lider konsorcjów realizuje dwie inwestycje na ternie Pomorza Zachodniego. Pierwsza z nich to dokończenie budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6 w konsorcjum z Miejskim Przedsiębiorstwem Dróg i Mostów oraz Wibra Infrastruktura (umowa o wartości 448,87 mln zł podpisana 20 lipca 2021 r.). Druga to budowa drogi S3 Dargobądz – Troszyn w konsorcjum z PRD Nowogard oraz Intop Warszawa i Intop Skarbimierzyce (umowa o wartości 679,35 mln zł podpisana 28 sierpnia 2021 r.).

Zgodnie z aktualnymi terminami kontraktowymi wykonawca powinien zakończyć realizację drogi S3 Dargobądz – Troszyn 18 maja 2024 r., natomiast S6 tj. obwodnicę Koszalina i Sianowa 22 kwietnia 2024 r. Na obu kontraktach wykonawca złożył roszczenia terminowe, które są analizowane przez inżynierów kontraktów i GDDKiA.

Należy też zaznaczyć, że konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze otrzymały na skutek zwiększenia limitów waloryzacji dodatkowe około 110 mln złotych na realizację S3 i S6. Natomiast dla całego sektora wykonawczego oznaczało to zwiększenie finansowania inwestycji drogowych o około 5 miliardów złotych. Wykonawcy inwestycji, konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze – występowali o dodatkowe zwiększenie finansowania nie wynikające z umów łączących obie strony.

GDDKiA wykonuje swoje zobowiązania

Nie ma jakichkolwiek zaległości płatniczych GDDKiA wobec wykonawcy. Realizujemy płatności w terminach wcześniejszych niż wynika to z umowy. Zwykle następuje to w ciągu dwóch tygodni od złożenia faktury. Nie mamy też informacji o zaległościach generalnego wykonawcy wobec podwykonawców. Każdy podwykonawca składa oświadczenia o braku zaległości, takie dokumenty są załączone do faktury generalnego wykonawcy. Zaznaczmy, że w sytuacji wystąpienia zaległości, podwykonawcy są chronieni przez mechanizm bezpośrednich płatności i ewentualne zaległości generalnego wykonawcy są regulowane wówczas bezpośrednio przez GDDKiA z potrąceniem stosownej kwoty z wynagrodzenia generalnego wykonawcy.

Zwiększenie waloryzacji – stabilność sektora budowlanego

Na kontraktach realizowanych przez konsorcja, których liderem jest Polbud Pomorze, obowiązywał wzorcowy wzór waloryzacyjny oparty o tzw. „koszyk waloryzacyjny”, z limitem poziomu waloryzacji 5 proc.

W 2022 roku podniesiono do +/-10 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej (ZKK) netto limitu poziomu waloryzacji dla kontraktów, dla których dotąd był on na niższym tj. +/- 5 proc. poziomie. Na skutek tego w 2022 r. podpisaliśmy aneksy waloryzacyjne łącznie dla 119 inwestycji realizowanych przez 26 wykonawców.

Z kolei w grudniu 2023 r sfinalizowaliśmy podpisywanie aneksów waloryzacyjnych z limitem +/-15 procent ZKK netto. W sumie podpisaliśmy 97 aneksów z 23 wykonawcami.

GDDKiA oczekuje realizacji robót zgodnie z kontraktami

Służby GDDKiA jak i inżynierowie kontraktów stale nadzorują sytuację na kontraktach konsorcjów, których liderem jest Polbud Pomorze. Wpływ deklarowanego przez wykonawcę wstrzymania prac będzie sprawdzany, w szczególności na roboty na ścieżce krytycznej. W przypadku wydłużenia czasu wstrzymania robót poza przerwę zimową zostaną zastosowane odpowiednia działania kontraktowe.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Wstrzymano prace na budowie S3 pomiędzy Dargobądzem a Troszynem

Opublikowano

w dniu

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

Pracownicy zeszli z budowy drogi ekspresowej S3 na odcinku Dargobądz-Troszyn. Prace zostały wstrzymane, bo według konsorcjum firm budujących drogę, konieczna jest waloryzacja kontraktu i zapłata dodatkowych pieniędzy.

Konsorcjum firm budujących drogę zwróciło się do GDDKiA o waloryzację kontraktu. Chodzi o dodatkowe ponad 108 mln złotych. Jeśli pieniądze nie zostaną zapisane w kontrakcie, wówczas pod znakiem zapytania będzie ukończenie tej inwestycji w II kwartale 2024 roku.

Drogę ekspresową S3 na odcinku Dargobądz-Troszyn o długości 16 km realizuje konsorcjum trzech firm: Polbud-Pomorze, INTOP Szczecin, PRD Nowogard.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524