Połącz się z nami

Wiadomości

Tunel w Świnoujściu. Będą mrozić grunt pod wyjścia ewakuacyjne

Opublikowano

w dniu

Nawet minus 35°Celsjusza – roztwór o takiej temperaturze będzie wykorzystywany do mrożenia gruntu na budowie tunelu pod Świną. Cała operacja potrwa około pięciu miesięcy. Mrożenie gruntu umożliwi wykop pod wyjścia ewakuacyjne. Ich budowa to w tej chwili jedno z największych wyzwań wykonawcy stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin.

Tunel pod Świną został już wydrążony. Ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce.

Minęły już trzy lata od podpisania umowy z wykonawcą i dwa od faktycznego rozpoczęcia budowy. Pozostał jeszcze rok do zakończenia inwestycji – mówi Barbara Michalska, Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście, które jest głównym inwestorem. – Wielkim wyzwaniem było samo wydrążenie tunelu pod Świną, ale to nie ostatnie trudne zadanie, jakie stoi przed wykonawcą. Jak dotąd inwestycja przebiega zgodnie z harmonogramem. Wierzymy, że wykonawca – równie dobrze, jak z samym drążeniem tunelu – poradzi sobie również z budową wyjść ewakuacyjnych.

Szykują rury na solankę

W tunelu wykonany zostanie strop dla wentylacji oraz płyta, na której będzie jezdnia. Pod jezdnią z kolei znajdować się będzie droga ewakuacyjna oraz dojścia do niej z wyjść ewakuacyjnych. To duże wyzwanie dla wykonawcy. Wymaga bowiem przebicia się poza obudowę tunelu.

Aby wykonać wykop przewidziano metodę zamrażania gruntu. Ma to zminimalizować ryzyko niestabilności wykopu i zalania wodami gruntowymi. Zamrażanie przeprowadza się przez przepuszczanie płynu chłodzącego przez system rur. Schładzany do minus 35 stopni Celsjusza roztwór solanki będzie krążył w zamkniętym systemie rur i przenosił ciepło z gruntu do instalacji, a następnie do atmosfery. Średnia temperatura zamrożonej bryły gruntu dla piasków i gliny to minus 10 stopni, a dla kredy minus 8 – mówi Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad tą inwestycją. – Właśnie trwają przygotowania do montażu systemu rur, którym popłynie solanka.

Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść, potrwa około 40 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu, potrwa około 100 dni.

Na razie trwają przygotowania do tego procesu. Montowana jest też stalowa konstrukcja wzmacniająca obudowę tunelu przy wyjściu ewakuacyjnym nr 2. Na miejscu jest już także taka konstrukcja dla wyjścia ewakuacyjnego numer 1.

Demontaż Wyspiarki jeszcze kilka tygodni

Jednak to nie jedyne prace prowadzone wewnątrz tunelu.

Przy pomocy maszyny TD trwa wiercenie otworów i montaż kotew dla wsporników pod prefabrykaty, czyli elementów koniecznych do wykonania między innymi jezdni czy pułapu dla kanału wentylacyjnego, znajdującego się w górnej części rury tunelu – wyjaśnia Jacek Król. Do komory startowej wprowadzono również maszynę TULC, która będzie służyć do betonowania i deskowania wsporników oraz montażu prefabrykatów konstrukcji wewnętrznych.

Cały czas prowadzony jest również demontaż Wyspiarki, czyli maszyny TBM, która wydrążyła odcinek tunelu pod Świną i tym samym połączyła wyspy Uznam i Wolin. Rozbierane są elementy, które wspomagały jej pracę. Trwa czyszczenie komory odbiorczej tarczy oraz spawanie i montaż uchwytów do wyciągania poszczególnych części. W rozbiórce TBM będzie pomagał potężny dźwig. Cały demontaż potrwa najprawdopodobniej do końca tego roku.

Drogi do tunelu

Postęp robót jest widoczny nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni. Po obu stronach Świny w szybkim tempie powstają nowe drogi. Na wyspie Uznam w 90 procentach wykonano już warstwę wiążącą i roboty brukarskie. Ich dokończenie, położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu zaplanowano na przyszły rok.

Z kolei na wyspie Wolin na nowych drogach w 60 procentach wykonano warstwę wiążącą i 50 procentach roboty brukarskie. W planach jest m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg (po wprowadzeniu „bypassu” przez rondo) oraz połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej i wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym. Do wykonania są też ścieżki rowerowe i chodniki.

38 metrów pod poziomem morza

Tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metrów. Dodatkowo pasy awaryjne – po około 2 metry.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. W części podwodnej, w najgłębszym miejscu tunel znajduje się ok. 38 metrów pod poziomem morza.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskie (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

W Wolinie mają powstać mieszkania czynszowe

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie
Inwestycja będzie znajdować się przy ul. Jaracza w Wolinie na działce 238/8 o powierzchni 4791 m².
Mieszkania o powierzchni od 44,70 m² do 62,60 m².
Wspólnie z prezesem SIM KZN – Zachodniopomorskie, Tomaszem Trunem omówiliśmy ostatnie detale przedsięwzięcia i ruszamy z budową pierwszych 19 mieszkań w Wolinie. Mamy formalne pozwolenie na budowę i prace budowlane rozpoczynamy w przeciągu kilku miesięcy – poinformowała Ewa Grzybowska, burmistrz Wolina.
Mieszkania pod względem opłat czynszowych będą konkurencyjne względem rynku komercyjnego. Dzięki temu będą zdecydowanie bardziej dostępne dla naszych mieszkańców.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

W majówkowy weekend kajaki za darmo. Jest jeden warunek

Opublikowano

w dniu

W długi majowy weekend (od 1.05 do 5.05) będziecie mogli wypożyczyć kajaki w wolińskiej marinie zupełnie za darmo

Jest jednak jeden warunek. Żeby zupełnie nie ponosić kosztów wynajęcia kajaków, należy wziąć ze sobą worek na śmieci i pozbierać ich troszkę z naszej pięknej cieśniny. 

Poprzez świetną zabawę na kajakach przyczynimy się delikatnie do tego aby nasze otoczenie było czyste i zadbane 

Zapraszamy Was serdecznie do wynajmowania kajaków, która to możliwość otworzy się przed Wami już w środę.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Nazwa jeziora z wyspy Wolin na burcie statku PŻM

Opublikowano

w dniu

Foto: Polska Żegluga Morska

Polska Żegluga Morska ma nowy statek. To m/s „Polsteam Koprowo”, nazwany tak na cześć jeziora, znajdującego się na Wyspie Wolin. Nazwa jest nieprzypadkowa, ponieważ „Polsteam Koprowo” to tzw. jeziorowiec, a więc statek wymiarami przystosowany do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

– Odbiór statku połączonego z chrztem odbył się w chińskiej stoczni Shanhaiguan z grupy Dalian Shipbuilding Industry Company (DSIC) a matką chrzestną została Dorota Kubiak z Polskiej Żeglugi Morskiej – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM

M/s „Polsteam Koprowo” to drugi z serii dwunastu masowców typu jeziorowiec (laker-max) o nośności 37000 ton, budowanych przez stocznię Dalian Shipbuilding dla Polskiej Żeglugi Morskiej. Pierwszy z serii – m/s „Polsteam Dąbie” przekazany został armatorowi w połowie stycznia 2024 r. i na początku kwietnia, po długiej podróży dookoła świata, dotarł na Wielkie Jeziora Amerykańskie.

– Kolejne statki będą odbierane co kwartał. Osiem pierwszych jednostek będzie wyposażonych w silniki napędzane klasycznym niskosiarkowym paliwem. Ostatnia czwórka, będą to już statki mogące spalać bezemisyjny „zielony” metanol – mówi Krzysztof Gogol, rzecznik Grupy PŻM

M/s „Polsteam Koprowo” wypłynie w swój pierwszy rejs 26 kwietnia. W pierwszej podróży statkiem dowodzi doświadczony kpt. ż. w. Andrzej Tłusty. Masowiec załaduje stal w portach Chin i Korei a następnie przepłynie Pacyfik i Kanał Panamski, biorąc kurs na Szlak Św. Wawrzyńca i porty Wielkich Jezior.

W stałej relacji na amerykańskie jeziora PŻM wozi z Holandii wysokogatunkową stal na potrzeby amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego (ok. 300 tys. ton rocznie), natomiast w rejsach powrotnych do Europy lub północnej Afryki, amerykańskie i kanadyjskie zboże.

W chwili obecnej flota PŻM składa się z 56 statków, w tym 52 masowców i 4 promów.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zwarcie instalacji elektrycznej w przedszkolu. Wezwano strażaków

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo
Strażacy z OSP Kołczewo zostali zadysponowani do budynku Przedszkola w Kołczewie. Po dojechaniu na miejsce zdarzenia i przeprowadzonym rozpoznaniu okazało się, że w jednym z pomieszczeń w budynku doszło do zwarcia instalacji elektrycznej, które spowodowało pożar gniazdka.
– Po wzorcowo przeprowadzonej akcji ewakuacyjnej dzieci przez wychowawczynie Przedszkola nasze działania polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia, ugaszeniu gniazdka, przewietrzeniu budynku oraz sprawdzenia za pomocą detektora wielogazowego i kamery termowizyjnej – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Uderzył w drzewo. Kierowca trafił do szpitala

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Wolin

W środku nocy kierowca osobówki uderzył w przydrożne drzewo w miejscowości Laska Kolonia.

– Po przybyciu na miejsce zdarzenia, działania były prowadzone przez Zespół Ratownictwa Medycznego, który zajął się kierowcą, jechał sam. Droga była zablokowana, pojazd znajdował się na boku, na środku drogi, po uderzeniu w przydrożne drzewo – informują strażacy z OSP Wolin.

Działania strażaków ograniczyły się do zabezpieczenia miejsca akcji, odłączeniu akumulatora w samochodzie, neutralizacji wycieków przy użyciu sorbentu. Następnie swoje czynności podjęli funkcjonariusze Policji. Ostatecznie kierowca został przewieziony do szpitala. 

Źródło: OSP Wolin

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zderzenie dwóch busów. Poszkodowanych 5 osób

Opublikowano

w dniu

Dwa samochody zderzył się na drodze S3 na wysokości Dargobądza.  Jedna z osób poszkodowanych była zakleszczona w samochodzie, konieczne było użycie sprzętu hydraulicznego aby ją uwolnić.

– Działania strażaków polegały również, na zabezpieczeniu miejsca wypadku oraz udzieleniu kwalifikowanej pierwszej pomocy rannym osobom, do czasu przybycia kolejnych karetek Pogotowia Ratunkowego – informują strażacy z OSP Wolin.

Finalnie 5 osób zostało przewiezionych do szpitali. Obecnie okoliczności wypadku wyjaśnia Policja. Na czas wypadku został wprowadzony ruch wahadłowy.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524