Połącz się z nami

Wiadomości

W tunelu łączącym Uznam z Wolinem budują sufit i jezdnię

Opublikowano

w dniu

Galeria ewakuacyjna, sufit z kanałem wentylacyjnym i wreszcie płyta z jezdnią, po której będą jeździć samochody – wszystko to powstanie w tunelu pod Świną dzięki zamontowanym tam prefabrykatom. W zakładzie prefabrykacji wykonano już ponad połowę z nich. A to nie jedyne wieści z budowy.

Tarcza maszyny, która wydrążyła tunel pod Świną, miała kształt koła. Stąd też i kolisty przekrój przeprawy. Trzeba to zmienić, aby móc wykonać drogi ewakuacyjne i wentylację oraz żeby tunelem mogły przejeżdżać samochody. Posłużą do tego specjalne betonowe prefabrykaty, których produkcja jest już na półmetku.

Prawie 5 tysięcy elementów

– Obecnie są wykonywane prefabrykaty tupu U, sufitowe i filigrany. Te pierwsze będą montowane pod drogą. Będą stanowiły element nośny dla jezdni, a jednocześnie utworzą galerię ewakuacyjną. Z kolei elementy sufitowe będą służyły do wydzielenia kanału wentylacyjnego, a filigrany jako szalunek płyty jezdnej – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

Te olbrzymie prefabrykaty powstają w zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam, gdzie wcześniej wykonywano elementy obudowy tunelu. W sumie będzie ich 4810 sztuk. Niemal 60 procent jest już gotowych.

Najcięższe są te typu U. Każdy waży prawie 10 ton. Elementy sufitowe – po 6,5 tony, a filigrany po około 600 kilogramów.

– Prefabrykaty będą montowane w tunelu od strony wyspy Wolin. Wcześniej zostanie wykonany drenaż i wylewka, na której najpierw zostanie zamontowany element U – kształtny, na nim i na wspornikach dolnych filigrany, a na filigranach zostanie wykonane zbrojenie i wylana będzie płyta żelbetowa nośna pod jezdnię. Równolegle będzie montowany element sufitowy na wspornikach górnych, wydzielający kanał wentylacyjny w części górnej rury tunelu – wyjaśnia Bogusław Konopko z konsorcjum SWECO/Lafrenz.

Na płycie żelbetowej zostanie wykonana izolacja oraz warstwy drogowe asfaltu – wiążąca i ścieralna. W dalszych etapach będą montowane wszystkie systemy wraz z infrastrukturą techniczną.

2 wyjścia w 200 dni

Wykonawca inwestycji – konsorcjum PORR/ Gülermak – jest coraz bliżej mrożenia gruntu. Mrożenie ma umożliwić bezpieczne przebicie się przez obudowę tunelu i wykonanie dwóch wyjść ewakuacyjnych. Dwa kolejne będą budowane już bez konieczności mrożenia gruntu.

Aktualnie trwa wiercenie otworów rdzeniowych w obudowie oraz mrożeniowych w gruncie i montaż instalacji rur mrożeniowych.

 

Wszystkie prace związane z wykonaniem obu wyjść metodą mrożenia zajmą wykonawcy trochę ponad 200 dni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samo mrożenie rozpocznie się w lutym przyszłego roku.

– Największą trudność stanowi precyzyjne wykonanie odwiertów, aby uzyskać prawidłowy kształt płaszcza mrożeniowego oraz jego odpowiednią grubość i szczelność. Płaszcz ten umożliwi bezpieczne wykonanie wyłomu w zamrożonym gruncie, obudowy wstępnej oraz ostatecznej obudowy żelbetowej – dodaje Jacek Król.

To już rozbierają

W tym samym czasie odbywają się także inne prace na budowie. W dalszym ciągu trwa demontaż maszyny TBM. Przypomnijmy. Wyspiarka składała się z blisko 100 zestawów, pomostu, trzech suwnic i tarczy. Sama tarcza ważyła 280 ton. Dzięki ogromnym dźwigom zarówno ją, jak i inne instalacje, udało się już zdemontować. Do rozbiórki pozostały natomiast bramownice.

Rozbierany jest także Zakład Separacji (STP), w którym płuczka potrzebna do drążenia tunelu, była oddzielana od urobku. Na bieżąco odbywa się teraz demontaż i wywożenie elementów tego systemu, w tym także rurociągów, którymi płuczka płynęła do zakładu.

Wraz z budową tunelu powstają nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki. Po stronie wyspy Uznam właśnie wykonywane jest połączenie głównej drogi z tunelu z istniejącą już wcześniej ulicą Karsiborską. Z kolei po stronie wyspy Wolin trwa rozbiórka istniejącego układu drogowego. Na ten czas wprowadzono czasową organizację ruchu i objazd przez część nowo wybudowanego ronda.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. Część drążona TBM pod ziemią ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Zakaz wprowadzania psów, to nie pomysł kota Zenka

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Nawet 4 tys. osób dziennie wchodzi na szczyt wieży widokowej w Wolinie. To nowa atrakcja turystyczna, którą bardzo polubili zwiedzający. Jest jednak jedno „ale” . Wejść nie można ze swoim pupilem. 

Przed wejściem powieszono tabliczkę, że zakazuje się wprowadzania psów. Zakazu pilnuje mężczyzna wpuszczający turystów na wieżę widokową. 

– To nie mój wymysł. To sanepid zakazał – ucina.

Właściciele psów albo nie wchodzą wcale, albo proszą osoby, które zeszły o to aby przypilnowały ich pupila.

– Myślałam, że to dlatego, że jest tu kot Zenek i nie akceptuje psów. Jednak okazuje się, że to nie jego wymysł – mówi ze śmiechem jedna z turystek.

Jak się dowiedzieliśmy, kot Zenek akceptuje psy, jednak woli aby nie stawały mu na drodze, ani nie wyjadały jedzenia z kociej miseczki. Z zakazem wstępu psiakom nie ma nic wspólnego.

_

Kot Zenek – kot mieszkający u stóp wieży widokowej w Wolinie.  Pracownicy budujący wieżę tak bardzo go polubili, że ustawili mu domek.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

W 1945 roku Armia Czerwona wkroczyła do Wolina

Opublikowano

w dniu

4 maja 1945 r. to jedna z najważniejszych dat w historii naszych wysp. To wtedy Armia Czerwona zdobyła Wolin. No właśnie – zdobyła? Wyzwoliła? Odzyskała? Pamięć o tych wydarzeniach, tak trudnych dla interpretacji, nadal rządzi nasza wyobraźnią, polityką i emocjami. W tym roku 4 maja spotkamy się z prof. Janem M. Piskorskim, wybitnym znawcą historii Pomorza i stosunków polsko-niemieckich, autorem m.in. wydanego właśnie zbioru esejów „Bitwy o przeszłość. Nauka, polityka, media, edukacja”.

Piskorski stwierdza, że historia „nie lubi, gdy z niej żartują, i odpowiada niszczycielską potęgą swoich wichrów, sprowokowanych przecież przez nas. Kultura zachodnia poza historią nie istnieje. Kryzys myślenia historycznego jest zarazem kryzysem naszej cywilizacji. Nie zapomnieliśmy o przeszłości. Jesteśmy nią owładnięci”.

Zapraszamy więc Państwa do rozmowy o bojach o przeszłość, stosunkach polsko-niemieckich, oraz miejscu naszego regionu na mapie Polski i Europy.

Spotkanie poprowadzi dr Piotr Oleksy

  • 4 maja 2024 r., godzina 17.00
  • Dworek Woliński
  • Wolin ul. Zamkowa 23 a

Partnerem cyklu Archipelag Idei jest Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. Cykl jest realizowany pod Honorowym Patronatem Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego Olgierda Geblewicza.

#Pomorze Zachodnie

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Pożar budynku gospodarczego w Rabiążu

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Strażacy z OSP Kołczewo, OSP Ładzin oraz JRG Międzyzdrojów gasili pożar budynku gospodarczego w miejscowości Rabiąż. 

W chwili dotarcia pierwszych zastępów na miejsce zdarzenia pożarem objęty był już dach budynku. 

– Strażacy niezwłocznie przystąpili go gaszenia przy użyciu dwóch prądów wody. Pożar po kilkunastu minutach udało się opanować – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zmontowano przęsło nowego mostu w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Przęsło łukowe nowego mostu w Wolinie na S3  jest już zmontowane. W maju planowane jest nasunięcie przęsła nad cieśninę Dziwna z pomocą barek. Do tego czasu będą jeszcze prowadzone między innymi prace związane z pogłębieniem dna w rejonie podpór.

Na obwodnicy Wolina powstaje most dla drugiej jezdni S3, bliźniaczy dla obecnego mostu łukowego, który powstał w 2003 roku.

Zakończenie realizacji całego północnego fragmentu ekspresowej drogi S3 na wyspie Wolin pierwotnie było planowane w drugim kwartale 2024 r.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Myśleli, że topi się człowiek. Z wody wyciągnięto owcę

Opublikowano

w dniu

Strażacy z OSP Wolin zostali wezwani na cieśninę Dziwna, gdzie między mariną a wioską Wikingów miał topić się człowiek. Jednak okazało się, że w wodzie jest owca, która wpadła do wody uciekając przed psami.

– Po przybyciu na miejsce zdarzenia ustalono, że do wody wskoczyła owca, przepłoszona przez psy, następnie na ratunek zwierzęciu ruszył mężczyzna. Finalnie wszyscy wydostali się na brzeg. Na miejsce przybyli również policjanci – mówią strażacy z OSP Wolin.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

W Wolinie mają powstać mieszkania czynszowe

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie
Inwestycja będzie znajdować się przy ul. Jaracza w Wolinie na działce 238/8 o powierzchni 4791 m².
Mieszkania o powierzchni od 44,70 m² do 62,60 m².
Wspólnie z prezesem SIM KZN – Zachodniopomorskie, Tomaszem Trunem omówiliśmy ostatnie detale przedsięwzięcia i ruszamy z budową pierwszych 19 mieszkań w Wolinie. Mamy formalne pozwolenie na budowę i prace budowlane rozpoczynamy w przeciągu kilku miesięcy – poinformowała Ewa Grzybowska, burmistrz Wolina.
Mieszkania pod względem opłat czynszowych będą konkurencyjne względem rynku komercyjnego. Dzięki temu będą zdecydowanie bardziej dostępne dla naszych mieszkańców.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524