Połącz się z nami

Wiadomości

W tunelu łączącym Uznam z Wolinem budują sufit i jezdnię

Opublikowano

w dniu

Galeria ewakuacyjna, sufit z kanałem wentylacyjnym i wreszcie płyta z jezdnią, po której będą jeździć samochody – wszystko to powstanie w tunelu pod Świną dzięki zamontowanym tam prefabrykatom. W zakładzie prefabrykacji wykonano już ponad połowę z nich. A to nie jedyne wieści z budowy.

Tarcza maszyny, która wydrążyła tunel pod Świną, miała kształt koła. Stąd też i kolisty przekrój przeprawy. Trzeba to zmienić, aby móc wykonać drogi ewakuacyjne i wentylację oraz żeby tunelem mogły przejeżdżać samochody. Posłużą do tego specjalne betonowe prefabrykaty, których produkcja jest już na półmetku.

Prawie 5 tysięcy elementów

– Obecnie są wykonywane prefabrykaty tupu U, sufitowe i filigrany. Te pierwsze będą montowane pod drogą. Będą stanowiły element nośny dla jezdni, a jednocześnie utworzą galerię ewakuacyjną. Z kolei elementy sufitowe będą służyły do wydzielenia kanału wentylacyjnego, a filigrany jako szalunek płyty jezdnej – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

Te olbrzymie prefabrykaty powstają w zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam, gdzie wcześniej wykonywano elementy obudowy tunelu. W sumie będzie ich 4810 sztuk. Niemal 60 procent jest już gotowych.

Najcięższe są te typu U. Każdy waży prawie 10 ton. Elementy sufitowe – po 6,5 tony, a filigrany po około 600 kilogramów.

– Prefabrykaty będą montowane w tunelu od strony wyspy Wolin. Wcześniej zostanie wykonany drenaż i wylewka, na której najpierw zostanie zamontowany element U – kształtny, na nim i na wspornikach dolnych filigrany, a na filigranach zostanie wykonane zbrojenie i wylana będzie płyta żelbetowa nośna pod jezdnię. Równolegle będzie montowany element sufitowy na wspornikach górnych, wydzielający kanał wentylacyjny w części górnej rury tunelu – wyjaśnia Bogusław Konopko z konsorcjum SWECO/Lafrenz.

Na płycie żelbetowej zostanie wykonana izolacja oraz warstwy drogowe asfaltu – wiążąca i ścieralna. W dalszych etapach będą montowane wszystkie systemy wraz z infrastrukturą techniczną.

2 wyjścia w 200 dni

Wykonawca inwestycji – konsorcjum PORR/ Gülermak – jest coraz bliżej mrożenia gruntu. Mrożenie ma umożliwić bezpieczne przebicie się przez obudowę tunelu i wykonanie dwóch wyjść ewakuacyjnych. Dwa kolejne będą budowane już bez konieczności mrożenia gruntu.

Aktualnie trwa wiercenie otworów rdzeniowych w obudowie oraz mrożeniowych w gruncie i montaż instalacji rur mrożeniowych.

 

Wszystkie prace związane z wykonaniem obu wyjść metodą mrożenia zajmą wykonawcy trochę ponad 200 dni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samo mrożenie rozpocznie się w lutym przyszłego roku.

– Największą trudność stanowi precyzyjne wykonanie odwiertów, aby uzyskać prawidłowy kształt płaszcza mrożeniowego oraz jego odpowiednią grubość i szczelność. Płaszcz ten umożliwi bezpieczne wykonanie wyłomu w zamrożonym gruncie, obudowy wstępnej oraz ostatecznej obudowy żelbetowej – dodaje Jacek Król.

To już rozbierają

W tym samym czasie odbywają się także inne prace na budowie. W dalszym ciągu trwa demontaż maszyny TBM. Przypomnijmy. Wyspiarka składała się z blisko 100 zestawów, pomostu, trzech suwnic i tarczy. Sama tarcza ważyła 280 ton. Dzięki ogromnym dźwigom zarówno ją, jak i inne instalacje, udało się już zdemontować. Do rozbiórki pozostały natomiast bramownice.

Rozbierany jest także Zakład Separacji (STP), w którym płuczka potrzebna do drążenia tunelu, była oddzielana od urobku. Na bieżąco odbywa się teraz demontaż i wywożenie elementów tego systemu, w tym także rurociągów, którymi płuczka płynęła do zakładu.

Wraz z budową tunelu powstają nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki. Po stronie wyspy Uznam właśnie wykonywane jest połączenie głównej drogi z tunelu z istniejącą już wcześniej ulicą Karsiborską. Z kolei po stronie wyspy Wolin trwa rozbiórka istniejącego układu drogowego. Na ten czas wprowadzono czasową organizację ruchu i objazd przez część nowo wybudowanego ronda.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. Część drążona TBM pod ziemią ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Zderzenie dwóch busów. Poszkodowanych 5 osób

Opublikowano

w dniu

Dwa samochody zderzył się na drodze S3 na wysokości Dargobądza.  Jedna z osób poszkodowanych była zakleszczona w samochodzie, konieczne było użycie sprzętu hydraulicznego aby ją uwolnić.

– Działania strażaków polegały również, na zabezpieczeniu miejsca wypadku oraz udzieleniu kwalifikowanej pierwszej pomocy rannym osobom, do czasu przybycia kolejnych karetek Pogotowia Ratunkowego – informują strażacy z OSP Wolin.

Finalnie 5 osób zostało przewiezionych do szpitali. Obecnie okoliczności wypadku wyjaśnia Policja. Na czas wypadku został wprowadzony ruch wahadłowy.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Wypadek motocyklisty w Dargobądzu

Opublikowano

w dniu

Foto: Dronoujście

Motocyklista trafił do szpitala po wypadku do jakiego doszło we wtorek na DK3 na wysokości Dargobądza. Z nieustalonych przyczyn, kierujący jednośladem stracił panowanie nad pojazdem.

Na miejsce wezwano karetkę pogotowia ratunkowego. Zadecydowano o konieczności szybkiego transportu do szpitala przy użyciu helikoptera.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Stracił przytomność podczas prac polowych. Po rolnika przyleciał helikopter

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Strażacy zostali wysłani do Domysłowa, tam mężczyzna stracił przytomność podczas prac rolniczych.

– Po dojeździe na miejsce zdarzenia okazało się, że świadkowie zdarzenia po sprawdzeniu funkcji życiowych mężczyzny ułożyli go w pozycji bocznej ustalonej i przywrócili przytomność. Nasze działania polegały na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia i poszkodowanego do czasu przyjazdu karetki pogotowia ratunkowego oraz zabezpieczenia terenu pod lądowanie śmigłowca Lotniczego Pogotowia Ratunkowego – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Ewa Grzybowska ponownie burmistrzem Wolina. Kto w nowej radzie?

Opublikowano

w dniu

Podczas niedzielnych wyborów samorządowych Ewa Grzybowska zdobyła 66,45 proc głosów (3151), Waldemar Dubrawski 28,24 proc. (1339), Łukasz Podolski (252).

– Wygrana w 1 turze z wynikiem 66,45% i 10 mandatów w Radzie Miejskiej to dla nas i dla mnie osobiście ogromna radość i wzruszenie. To też potwierdzenie, że gmina Wolin wyraźnie zmienia się na lepsze. Przed nami wiele zadań i ciężka praca, ale tak jak obiecaliśmy, nie zwalniamy tempa – zapewnia Ewa Grzybowska na swoim facebookowym profilu.

W 15-osobowej radzie znalazło się 10 osób z KWW Ewy Grzybowskiej oraz 5 z KWW Razem Możemy Więcej.

  • Okręg nr 1: Anita Szmit
  • Okręg nr 2: Radosław Kaliciak
  • Okręg nr 3: Krzysztof Śrudkowski
  • Okręg nr 4: Elżbieta Mikołajczyk
  • Okręg nr 5: Tomasz Hamala
  • Okręg nr 6: Andrzej Kubicki
  • Okręg nr 7: Robert Lema
  • Okręg nr 8: Marzena Szulińska
  • Okręg nr 9: Karolina Cackowska
  • Okręg nr 10: Teresa Bielawska – Antosiak
  • Okręg nr 11: Szymon Waligóra
  • Okręg nr 12: Dubrawski Waldemar
  • Okręg nr 13: Leszek Kopański
  • Okręg nr 14: Stanisław Brylski
  • Okręg nr 15: Izabela Opasiński

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Dachował samochód. Wśród poszkodowanych także dzieci

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Do wypadku doszło na na drodze między miejscowościami Recław i Stepnica. 

Po przybyciu na miejsce zdarzenia, okazało się, że samochód osobowy dachował, natomiast 3 osoby zostały poszkodowane – 1 osoba dorosła i dwójka dzieci. 

Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca wypadku, udzieleniu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz neutralizacji płynów eksploatacyjnych, które wyciekły z pojazdu. 

Rannych przekazano przybyłym na miejsce Zespołom Ratownictwa Medycznego, w tym LPR. Droga w obu kierunkach była zablokowana. 

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Trwa budowa ogromnej estakady. Pod nią przejadą pociągi

Opublikowano

w dniu

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

Trwa budowa estakady na odcinku S3 pomiędzy Świnoujściem a Dargobądzem. Obiekt ten przeprowadzi S3 nad linią kolejową na zachód od Międzyzdrojów. Przygotowywany jest bypass aby przełożyć ruch pod obiektem, co umożliwi budowę najazdu od wschodu. Prace postępują też przy węźle Międzyzdroje.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524