Połącz się z nami

Wiadomości

Otwarto tunel łączący wyspę Uznam z wyspą Wolin

Opublikowano

w dniu

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

W piątek wieczorem pierwsi kierowcy przejechali tunelem w Świnoujściu łączącym wyspy Uznam i Wolin. Przejazd samym tunelem zajmie zaledwie 2 minuty, a licząc czas razem z wjazdami 3-4 minuty, zdecydowanie krócej niż przeprawa promem przez Świnę.

Stałe połączenie bez oczekiwania na prom

– Otwarcie tunelu drogowego w Świnoujściu oznacza, że cała Polska połączona jest już siecią drogową. Jest to inwestycja, która była wyczekiwana od dawna przez mieszkańców miasta oraz wszystkich jego gości. Tunel mógł powstać m.in. dzięki zaangażowaniu podległego Ministerstwu Infrastruktury Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które doprowadziło do sformowania skutecznego montażu finansowego. Takie i inne inwestycje strategiczne powstają w całym kraju: od Świnoujścia po Bieszczady i od Suwałk po Bogatynię – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel o długości całkowitej blisko 1800 m połączy Świnoujście z pozostałym terytorium Polski.  Będzie to olbrzymia korzyść dla mieszkańców Świnoujścia, którzy, aby dostać się z dzielnic prawobrzeżnych do głównej części Świnoujścia musieli codziennie korzystać z promów. W sezonie wakacyjnym było to jeszcze trudniejsze za sprawą wzmożonego ruchu turystycznego i wielogodzinnych kolejek do promu. Trzeba również podkreślić, że kursowanie promów było zależne od warunków pogodowych, co czasami prowadziło do niemal odcięcia miasta. Tunel rozwiąże problemy komunikacyjne zapewniając wydajne połączenie obu wysp, bez względu na pogodę.

Bezpieczny przejazd tunelem

W tunelu powstała jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, a jego przestrzegania będzie pilnował system odcinkowego pomiaru prędkości. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w tunelu.

Dojazd do tunelu

Wraz z otwarciem tunelu zmieni się trasa przejazdu z jednej wyspy na drugą. Zwłaszcza dla kierowców spoza Świnoujścia, którzy dotychczas mogli korzystać z promów Karsibór na przeprawie położonej kilka kilometrów na południe od tunelu. Dlatego po otwarciu tunelu kierowcy na rondzie w rejonie osiedla Łunowo łączącym DK93 i DK3 będą musieli zjechać na DK3, a nie tak jak wcześniej na dotychczasową DK93 w kierunku przeprawy Karsibór. Po około 6 kilometrach dojadą do ronda na wjeździe do tunelu (ulice Duńska i Fińska). Na tym odcinku powstaje droga ekspresowa S3, w wielu miejscach są tymczasowe organizacje ruchu i trzeba zachować szczególną uwagę. Od strony wyspy Uznam wylot z tunelu zlokalizowany jest na ulicy Karsiborskiej.

Tunel w liczbach

Długość tunelu drążonego wynosi blisko 1,5 km, odcinki wjazdowe mają 300 metrów, łącznie daje to długość 1800 m. Tunel powstał przy użyciu maszyny drążącej TBM (Tunnel Boring Machine) długiej na 105 m i ważącej ponad 3120 ton. Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, taki pierścień waży do 100 ton. Każdy pierścień składa się z 8 tubingów, razem tych pierścieni jest 785. Całkowita ilość urobku z tunelu wyniosła 400 000 m3, użyto 11 000 ton stali i 100 000 m3 betonu. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Finał wielu lat prac przygotowawczych

O budowie stałego połączenia wysp Uznam i Wolin była mowa już od kilkudziesięciu lat. Organizowano konkursy na koncepcję przeprawy i podejmowano inicjatywy mające doprowadzić do budowy połączenia. Powstanie dokumentów, które były następnie podstawą do budowy tunelu, zainicjowano w sierpniu 2007 roku wraz podpisaniem porozumienia pomiędzy Ministrem Transportu, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydentem Świnoujścia na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Zapewniono środki z budżetu państwa dla GDDKiA na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) – dokumentacji służącej uzyskaniu decyzji środowiskowej.

W przygotowywanym w latach 2008-2009 STEŚ przeanalizowano szereg kilkadziesiąt wariantów przebiegu stałego połączenia w trzech różnych korytarzach. Analizowano zarówno rozwiązania mostowe, jak i tunelowe w różnych konfiguracjach i rozwiązanych technicznych. Ostatecznie jako najkorzystniejszy został wskazany wariant tunelu drążonego w korytarzu północnym. Dla takiego wariantu w czerwcu 2010 roku GDDKiA w imieniu Miasta Świnoujście uzyskała decyzję środowiskową.

W kolejnych latach Miasto Świnoujście przygotowało Program funkcjonalno-użytkowy dla budowy tunelu. W kwietniu 2016 roku został podpisany aneks do porozumienia w sprawie realizacji tunelu z 2007 roku. GDDKiA w tym czasie ogłosiła również przetarg na realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj. W kwietniu 2017 roku Miasto Świnoujście podpisało umowę o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dofinansowanie zostało uzyskane w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Równocześnie podpisana została umowa o zastępstwie inwestycyjnym pomiędzy Miastem Świnoujście a GDDKiA.

Realizacja Projektuj i buduj

Przetarg na realizację tunelu zakończył się podpisaniem we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum PORR, PORR Bau, Gülermak i Energopol Szczecin. Wartość kontraktu wynosiła blisko 793,2 mln zł. Wykonawca miał za zadanie opracować dokumentację budowlaną, a następnie wykonać inwestycję. W lipcu 2019 roku projekt budowlany został zakończony i złożono wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wojewoda Zachodniopomorski w czasie zaledwie trzech miesięcy wydał w październiku 2019 roku decyzję ZRID. Następnie wykonawcy przekazano plac budowy i jesienią 2019 roku ruszyły pierwsze prace.

Prace przed drążeniem

Przed rozpoczęciem drążenia tunelu trzeba było wykonać komorę startową dla maszyny TBM po stronie wyspy Uznam. Powstała konstrukcja wykonana ze ścian szczelinowych sięgających głębokości 50 m, długości 120 m i szerokości 20 m. Obecnie ta komora stanowi część tunelu na odcinku wjazdowym. Po stronie wyspy Wolin budowano komorę odbiorczą, do której miała się przebić maszyna TBM po przejściu pod cieśniną Świna.

W rejonie inwestycji powstała taż infrastruktura towarzysząca – zakład prefabrykacji, w którym powstawały tubingi i instalacja służąca separacji urobku z tunelu.

Drążenie tunelu

Maszyna TBM przypłynęła z Chin jesienią 2020 roku. Następnie była montowana w komorze startowej. W marcu 2021 roku ruszyły silniki maszyny nazwanej Wyspiarka. Maszyna drążąc tunel montowała równocześnie jego obudowę. Po pół roku, we wrześniu 2021 roku Wyspiarka przebiła się do komory odbiorczej na wyspie Wolin. Maszyna została zdemontowana i wróciła z powrotem do Chin.

Konstrukcje wewnętrzne i mrożenie

W tunelu o przekroju kołowym musiały powstać konstrukcje wewnętrzne, dla jezdni, stropu i galerii ewakuacyjnej. Elementy te były prefabrykowane i stopniowo montowane w tunelu. Równocześnie były budowane dwa wyjścia awaryjne pod jezdnie. Wymagało to mrożenia gruntu, ponieważ trzeba było przebić się poza obudowę tunelu pod cieśniną. Grunt został zmrożony na skałę i wykonano konstrukcję wyjść.

Nawierzchnia i systemy w tunelu

Zakończenie prac wymagało realizacji systemów bezpieczeństwa w tunelu. Na powierzchni wykonano budynki techniczne nad wlotami, po stronie wyspy Uznam jest w nich również wentylatorownia. Powstało również centrum obsługi, z którego tunel będzie zarządzany. Wykonano również szereg systemów – wentylacji, zasilania, monitoringu, nagłośnienia, oznakowania aktywnego, instalację hydrantową wraz ze zraszaczami w centralnej części tunelu i łączność alarmową. W kwietniu tego roku zakończono nawierzchnię w tunelu i na wlotach. Następnie trwały testy wszystkich systemów oraz ich odbiory. Całość elementów składających się na zapewnienie bezpiecznej eksploatacji w tunelu musi działać w sposób zautomatyzowany i skoordynowany. Dlatego były prowadzone wielokrotne próby wszystkich systemów i próby współdziałania. Próby pozwoliły dopracować scenariusze awaryjne i odpowiednio skoordynować wszystkie urządzenia, aby zapewnić bezpieczeństwo w tunelu.

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Strażacy otrzymali nowy sprzęt. Pomogły pieniądze z Funduszu Solidarnościowego

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Kwota dofinansowania z Funduszu Solidarności wyniosła 26 tys. złotych. Sprzęt jaki kupili strażacy to przyczepka ratownicza z deską ortopedyczną do pojazdu ATV, dwie nowoczesne prądownice gaśnicze marki Rosenbauer 12 kompletów rękawic technicznych oraz komplet węży strażackich w42.

– Podczas zawodów wędkarskich organizowanych przez Koło Łowieckie Wyspiarz w Wolinie, w których braliśmy udział, z rąk Pana Dariusz Mateckiego nastąpiło oficjalne przekazanie sprzętu zakupionego dzięki dofinansowaniu jakie udało nam się pozyskać już jakiś czas temu od Fundusz Sprawiedliwości – informują strażacy z OSP Kołczewo.

 

 

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Piknik z muzealnym archiwum. Zajrzyjcie do domowego archiwum

Opublikowano

w dniu

Muzeum Regionalne w Wolinie wraz z sołtysami i sołtyskami Unina, Mokrzycy Małej, Ładzina i Wiejkowa zapraszają na piknik z muzealnym archiwum organizowanym w ramach projektu „Archiwalny Wolin”.

Pikniki odbywać się będą:

  • 1 października o godzinie 13.00 w Mokrzycy Małej
  • 7 października o godzinie 13.00 w Wiejkowie
  • 8 października o godzinie 10.00 w Ładzinie i o godzinie 15.30 w Uninie

Podczas spotkań mieszkańcy będą mieli okazję zapoznać się ze zbiorami muzealnego archiwum, ale także zaprezentować swoje własne archiwa domowe. W świat fotografii analogowej wprowadzi nas artysta i animator, dr Paweł Kula, wykładowca Akademii Sztuki w Szczecinie. Nauczycie się jak zbudować własny aparat i robić zdjęcia bez użycia kamery. W programie również wspólne ognisko dla uczestników.

Wstęp wolny. Warsztat nie ma ograniczeń wiekowych, jednak małe dzieci zapraszamy wraz z ich opiekunami.

„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”
Działanie współfinansowane przez Gmina Wolin.
Partnerzy zadania: Fundacja Centrum Inicjatyw Regionalnych i Międzynarodowych, Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, Centrum Współpracy Międzynarodowej w Grodnie

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Damian Stawikowski: Województwo powinno powołać własną spółkę kolejową

Opublikowano

w dniu

Pierwszy z lewej Damian Stawikowski, lider listy Bezpartyjnych Samorządowców w okręgu nr 41, na co dzień prezes Kolei Dolnośląskich. Foto: Wojciech Basałygo

Czas na przewoźnika samorządowego! Powołanie wojewódzkiej spółki kolejowej ożywi transport w całym regionie – apeluje do władz regionu Stawikowski, w nawiązaniu do deklaracji związkowców, że od 10 października w województwie zachodniopomorskim rozpocznie się bezterminowy protest pracowników Polregio.

Czas na przewoźnika samorządowego! Powołanie wojewódzkiej spółki kolejowej ożywi transport w całym regionie – apeluje do władz regionu Stawikowski, w nawiązaniu do deklaracji związkowców, że od 10 października w województwie zachodniopomorskim rozpocznie się bezterminowy protest pracowników Polregio.

Czy za dwa tygodnie czeka nas kolejowy paraliż i co powinno zmienić się w województwie zachodniopomorskim, by oferta kolejowa równała się z najlepszymi w kraju? Rozwiązanie jest proste. Powołanie do życia zupełnie nowej spółki kolejowej, podobnie jak w wielu innych regionach kraju, będącej pod zarządem Urzędu Marszałkowskiego.

Marszałek Olgierd Geblewicz, jako jeden z dwóch w Polsce, odmówił sfinansowania podwyżek pracowników Polregio.

– To efekt lat zaniedbań i budowania słabej oferty przez samorząd województwa. Na miejscu marszałka już dawno powołałbym samorządowego przewoźnika. Sam Urząd Marszałkowski dysponuje ponad 70 pociągami, które mógłby temu przewoźnikowi przekazać – mówi Damian Stawikowski, lider listy Bezpartyjnych Samorządowców w okręgu nr 41, na co dzień prezes Kolei Dolnośląskich.

– Własny przewoźnik to gwarancja kontroli wydatków. Zlecanie usług do Polregio generuje spory koszt za wozokilometr, a co za tym idzie – słabą ofertę kolejową. Przykład? Pociągiem nie wrócimy np. ze Szczecina do Świnoujścia – i odwrotnie – po godz. 20. Gdyby marszałek Geblewicz działał z wyprzedzeniem, kolej w województwie zachodniopomorskim rozwijałaby się tak, jak ma to miejsce w lepiej ocenianych przez podróżnych regionach Polski – dodaje Stawikowski.

To prawda: kolej w woj. zachodniopomorskim kuleje – zdaniem samych użytkowników, w ankiecie Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu – województwo jest na ósmym miejscu w kraju pod kątem oceny oferty kolejowej. W rankingu prowadzi Dolny Śląsk.

– Oferta na najważniejszych trasach: Szczecin – Koszalin czy Szczecin – Świnoujście powinna być co najmniej dwa razy lepsza: pociągi powinny jeździć nie w ośmiu, a co najmniej 16 parach. Do tego województwa mogą realizować połączenia przyśpieszone, tzw. Ekspresy, dzięki którym pomiędzy największymi miastami można przemieszczać się szybciej, niż samochodem. Żadne z tych rozwiązań nie jest realizowane – zwraca uwagę Damian Stawikowski i dodaje: – Kolej regionalna to coś więcej niż tylko pociągi. To marka, z którą identyfikują się mieszkańcy, to sposób na promocję regionu, to wreszcie wzmacnianie jego tożsamości. Taką właśnie rolę pełnią Koleje Dolnośląskie. I tak może być również na Pomorzu Zachodnim. Pod jednym warunkiem: trzeba wyjść z letargu i zacząć działać.

Stawikowski zapewnia, że jako poseł z okręgu 41 (m. Szczecin, m. Świnoujście, powiaty: goleniowski, gryficki, gryfiński, kamieński, łobeski, myśliborski, policki, pyrzycki, stargardzki) pomoże prezydentowi Piotrowi Krzystkowi w skutecznym lobbingu za realizacją założeń Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej, a także będzie walczyć m.in. o powrót pociągów na linie nieczynne od lat.

– Władze Dolnego Śląska rewitalizują we własnym zakresie linie kolejowe. W ciągu pięciu lat pociągi wróciły do miejscowości i powiatów, w których żyje blisko 200 tys. ludzi. Województwo zachodniopomorskie w sejmie reprezentuje Sławomir Nitras, który urodził się w Połczynie-Zdroju. Siedzi w sejmie cztery kadencje, teraz ubiega się o piątą. I co? Pociągi wróciły do jego miejscowości? Nie wróciły. Mija 18 lat od kiedy jest posłem. Niby pełnoletni, a jednak wciąż jak nastolatek zainteresowany raczej samym sobą aniżeli tym, co naprawdę ważne. Pora, by osoby skutecznie walczące o swój okręg wyborczy zaczęły reprezentować województwo zachodniopomorskie w parlamencie – mówi Damian Stawikowski, lider listy Bezpartyjnych Samorządowców w okręgu nr 41.

W pięcioletniej kadencji Damiana Stawikowskiego na stanowisku prezesa Kolei Dolnośląskich ten wojewódzki przewoźnik dotarł nawet do… Świnoujścia –  w tym roku dolnośląska spółka realizowała najszybsze połączenia pomiędzy Wrocławiem Głównym, przez Szczecin, nad Bałtyk. Koleje Dolnośląskie w pięć lat zwiększyły liczbę przejeżdżanych rocznie kilometrów z 8 do 12 mln km. Dla porównania: łączna liczba przejechanych kilometrów przez Polregio w woj. zachodniopomorskim w roku 2022 wyniosła zaledwie 5,9 mln.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Z drewna robią prawdziwe perełki. WPN zaprasza na finał pleneru rzeźbiarskiego

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Woliński Park Narodowy serdecznie zaprasza na finał pleneru rzeźbiarskiego „Z drewna wyczarowane, czyli trzecie życie drzewa”. Będzie to okazja, aby przyjrzeć się efektom pracy artystów, którzy „wyczarowują” swoje dzieła z drewna, nadając mu jego trzecie życie. Plener odbywać się będzie na Białej Górze – niedaleko Międzyzdrojów. Finał imprezy wraz z prezentacją prac odbędzie się w sobotę 30 września o godzinie 14.00, po którym zaplanowany jest krótki spacer z przewodnikiem po terenie Białej Góry.

Drewno to zdecydowanie najbliższy człowiekowi materiał – to dar od matki natury, który od prawieków ogrzewał, chronił, wspierał, bronił i wyposażał… To materiał naturalny, piękny w swojej niepowtarzalności, ciepły i przyjazny, a przy tym w pełni odnawialny. A kiedy śmierć biologiczna sprawi, że nawet największe drzewa legną, zaczyna się ich drugie, nie mniej ważne życie – aż do całkowitego rozkładu…. Są jednak ludzie, którzy oferują drzewom trzecie życie… Dzięki swoim talentom, wyobraźni i pracy tworzą rzeczy niezwykłe. Z drewna wyczarowują rzeźby, kształty i formy, pokazujące piękno materiału i bezmiar ludzkiej wyobraźni.

Jeśli chcą Państwo stać się częścią tego rytuału przemiany, wziąć udział w tych magicznych chwilach, serdecznie zapraszamy!

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Bieg Wikinga w Wolinie. Zobacz zdjęcia!

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

W niedzielę przed południem biegacze i kijkarze wystartowali w Biegu Wikinga organizowanym co roku w Wolinie.

Trasa głównego biegu miała 10 km i była wytyczona drogami asfaltowymi, brukowanymi, szutrowymi i ścieżkami leśnymi. Chętni mogli pokonać połowę tej trasy.

Na mecie na uczestników biegu czekały pamiątkowe medale a także nagrody.

Wśród mężczyzn na dystansie 10 km najszybszy był Daniel Nowak z Goleniowa (35’42’’), a wśród kobiet Monika Andrzejczak ze Szczecina (36’55’’).

Wśród mężczyzn na dystansie 5 km najszybszy był Sebastian Łukaszewski ze Stargardu (17’38”), a wśród kobiet Małgorzata Krynicka z Trzebiatowa (18’59’’)

W kategorii Nordic Walking najszybciej do mety doszła Ewa Karpienia (32’31’’).

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

W parku narodowym przenoszą ropuchy przez ruchliwą drogę

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo/archiwum

Jezioro Gardno położone jest między wzgórzami uroczyska Grodno, zaledwie 300 metrów od morza. To śródleśne jezioro, morenowo-antropogenicznego pochodzenia, charakteryzuje się dobrze rozwiniętą linią brzegową i czystą wodą. Warunki tu występujące sprzyjają płazom. 

Niestety, ostoja ta sąsiaduje z intensywnie użytkowaną drogą wojewódzką. Jest to szczególnie niebezpieczne dla największego w Polsce przedstawiciela tej gromady – ropuchy szarej (Bufo bufo), która jest najczęściej spotykanym na tym terenie płazem.

Foto: Woliński Park Narodowy

Ropucha szara budzi się ze snu zimowego już w marcu. Po hibernacji odbywa wędrówkę do zbiornika rozrodczego, w celu odbycia godów. Szczególnie niebezpieczna jest sytuacja, w której przez szlak jej migracji przecina jezdnię przebiega jezdnia – wtedy osobniki tego, nieporadnie i wolno poruszającego się, gatunku często stają się ofiarami kolizji z pojazdami. 

Aby temu zapobiec, Woliński Park Narodowy przeprowadza akcję przenoszenia płazów przez jezdnię drogi nr 102 do Jeziora Gardno na tym obszarze. Rozstawiane są tymczasowe bariery ochronne (o łącznej długości 2600 metrów), które uniemożliwiają płazom wejście na drogę i naprowadzają je do pułapek łownych. Następnie pracownicy Służby Parku zliczają je (z uwzględnieniem lokalizacji, płci i in.) dostarczając tym samym cennych danych, po czym przenoszą na drugą stronę jezdni. 

W zeszłym roku odłowiono w tym okresie niespełna 500 dorosłych ropuch, a w tym prawie 2,5 tysiąca osobników.

Foto: Woliński Park Narodowy

Dzięki temu działaniu więcej płazów ma możliwość złożenia skrzeku, z którego na przełomie kwietnia i maja pojawiają się kijanki. W zbiorniku przechodzą metamorfozę, przeobrażając się w liczące tysiące roje juwenilnych osobników ropuchy szarej, osiągających 5-8 mm długości. Kierunek ich migracji mający kulminację na przełomie czerwca i lipca ma przeciwny zwrot niż wiosenny. 

Nasze działania ochronne w tym czasie są wyjątkowo intensywne. W roku ubiegłbym w tym okresie przeniesiono około 19 tysięcy, a w bieżącym aż 34 tysiące młodych osobników. Technicznie nie różni się to znacznie od przenoszenia dorosłych ropuch, jedynie prace wykonywane są po drugiej stronie jezdni.

Od lipca większość ropuch szarych można już spotkać tylko na lądzie. Pod koniec października płazy te szukają kryjówek i zapadają w sen zimowy. W tym czasie pracownicy Parku zajmują się sprawami organizacyjnymi związanymi z ich ochroną w przyszłym sezonie, aby jeszcze skuteczniej zadbać o ich bezpieczeństwo podczas migracji.

Źródło: Woliński Park Narodowy

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524