Connect with us

Wiadomości

Otwarto tunel łączący wyspę Uznam z wyspą Wolin

Published

on

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

W piątek wieczorem pierwsi kierowcy przejechali tunelem w Świnoujściu łączącym wyspy Uznam i Wolin. Przejazd samym tunelem zajmie zaledwie 2 minuty, a licząc czas razem z wjazdami 3-4 minuty, zdecydowanie krócej niż przeprawa promem przez Świnę.

Stałe połączenie bez oczekiwania na prom

– Otwarcie tunelu drogowego w Świnoujściu oznacza, że cała Polska połączona jest już siecią drogową. Jest to inwestycja, która była wyczekiwana od dawna przez mieszkańców miasta oraz wszystkich jego gości. Tunel mógł powstać m.in. dzięki zaangażowaniu podległego Ministerstwu Infrastruktury Centrum Unijnych Projektów Transportowych, które doprowadziło do sformowania skutecznego montażu finansowego. Takie i inne inwestycje strategiczne powstają w całym kraju: od Świnoujścia po Bieszczady i od Suwałk po Bogatynię – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Tunel o długości całkowitej blisko 1800 m połączy Świnoujście z pozostałym terytorium Polski.  Będzie to olbrzymia korzyść dla mieszkańców Świnoujścia, którzy, aby dostać się z dzielnic prawobrzeżnych do głównej części Świnoujścia musieli codziennie korzystać z promów. W sezonie wakacyjnym było to jeszcze trudniejsze za sprawą wzmożonego ruchu turystycznego i wielogodzinnych kolejek do promu. Trzeba również podkreślić, że kursowanie promów było zależne od warunków pogodowych, co czasami prowadziło do niemal odcięcia miasta. Tunel rozwiąże problemy komunikacyjne zapewniając wydajne połączenie obu wysp, bez względu na pogodę.

Bezpieczny przejazd tunelem

W tunelu powstała jedna jezdnia z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Na całej długości jest zakaz wyprzedzania i ograniczenie prędkości do 50 km/h, a jego przestrzegania będzie pilnował system odcinkowego pomiaru prędkości. Warto zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa obowiązującymi w tunelu.

Dojazd do tunelu

Wraz z otwarciem tunelu zmieni się trasa przejazdu z jednej wyspy na drugą. Zwłaszcza dla kierowców spoza Świnoujścia, którzy dotychczas mogli korzystać z promów Karsibór na przeprawie położonej kilka kilometrów na południe od tunelu. Dlatego po otwarciu tunelu kierowcy na rondzie w rejonie osiedla Łunowo łączącym DK93 i DK3 będą musieli zjechać na DK3, a nie tak jak wcześniej na dotychczasową DK93 w kierunku przeprawy Karsibór. Po około 6 kilometrach dojadą do ronda na wjeździe do tunelu (ulice Duńska i Fińska). Na tym odcinku powstaje droga ekspresowa S3, w wielu miejscach są tymczasowe organizacje ruchu i trzeba zachować szczególną uwagę. Od strony wyspy Uznam wylot z tunelu zlokalizowany jest na ulicy Karsiborskiej.

Tunel w liczbach

Długość tunelu drążonego wynosi blisko 1,5 km, odcinki wjazdowe mają 300 metrów, łącznie daje to długość 1800 m. Tunel powstał przy użyciu maszyny drążącej TBM (Tunnel Boring Machine) długiej na 105 m i ważącej ponad 3120 ton. Do budowy tunelu użyto 6820 tubingów, czyli pojedynczych elementów prefabrykowanych tworzących obudowę, taki pierścień waży do 100 ton. Każdy pierścień składa się z 8 tubingów, razem tych pierścieni jest 785. Całkowita ilość urobku z tunelu wyniosła 400 000 m3, użyto 11 000 ton stali i 100 000 m3 betonu. Maksymalne zagłębienie tunelu to 37,5 m pod powierzchnią terenu i 11 m pod dnem Świny.

Finał wielu lat prac przygotowawczych

O budowie stałego połączenia wysp Uznam i Wolin była mowa już od kilkudziesięciu lat. Organizowano konkursy na koncepcję przeprawy i podejmowano inicjatywy mające doprowadzić do budowy połączenia. Powstanie dokumentów, które były następnie podstawą do budowy tunelu, zainicjowano w sierpniu 2007 roku wraz podpisaniem porozumienia pomiędzy Ministrem Transportu, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad oraz Prezydentem Świnoujścia na rzecz budowy stałego połączenia drogowego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Zapewniono środki z budżetu państwa dla GDDKiA na przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) – dokumentacji służącej uzyskaniu decyzji środowiskowej.

W przygotowywanym w latach 2008-2009 STEŚ przeanalizowano szereg kilkadziesiąt wariantów przebiegu stałego połączenia w trzech różnych korytarzach. Analizowano zarówno rozwiązania mostowe, jak i tunelowe w różnych konfiguracjach i rozwiązanych technicznych. Ostatecznie jako najkorzystniejszy został wskazany wariant tunelu drążonego w korytarzu północnym. Dla takiego wariantu w czerwcu 2010 roku GDDKiA w imieniu Miasta Świnoujście uzyskała decyzję środowiskową.

W kolejnych latach Miasto Świnoujście przygotowało Program funkcjonalno-użytkowy dla budowy tunelu. W kwietniu 2016 roku został podpisany aneks do porozumienia w sprawie realizacji tunelu z 2007 roku. GDDKiA w tym czasie ogłosiła również przetarg na realizację inwestycji w formule Projektuj i buduj. W kwietniu 2017 roku Miasto Świnoujście podpisało umowę o dofinansowanie ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Dofinansowanie zostało uzyskane w konkursie zorganizowanym przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Równocześnie podpisana została umowa o zastępstwie inwestycyjnym pomiędzy Miastem Świnoujście a GDDKiA.

Realizacja Projektuj i buduj

Przetarg na realizację tunelu zakończył się podpisaniem we wrześniu 2018 roku umowy z konsorcjum PORR, PORR Bau, Gülermak i Energopol Szczecin. Wartość kontraktu wynosiła blisko 793,2 mln zł. Wykonawca miał za zadanie opracować dokumentację budowlaną, a następnie wykonać inwestycję. W lipcu 2019 roku projekt budowlany został zakończony i złożono wniosek o wydanie decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wojewoda Zachodniopomorski w czasie zaledwie trzech miesięcy wydał w październiku 2019 roku decyzję ZRID. Następnie wykonawcy przekazano plac budowy i jesienią 2019 roku ruszyły pierwsze prace.

Prace przed drążeniem

Przed rozpoczęciem drążenia tunelu trzeba było wykonać komorę startową dla maszyny TBM po stronie wyspy Uznam. Powstała konstrukcja wykonana ze ścian szczelinowych sięgających głębokości 50 m, długości 120 m i szerokości 20 m. Obecnie ta komora stanowi część tunelu na odcinku wjazdowym. Po stronie wyspy Wolin budowano komorę odbiorczą, do której miała się przebić maszyna TBM po przejściu pod cieśniną Świna.

W rejonie inwestycji powstała taż infrastruktura towarzysząca – zakład prefabrykacji, w którym powstawały tubingi i instalacja służąca separacji urobku z tunelu.

Drążenie tunelu

Maszyna TBM przypłynęła z Chin jesienią 2020 roku. Następnie była montowana w komorze startowej. W marcu 2021 roku ruszyły silniki maszyny nazwanej Wyspiarka. Maszyna drążąc tunel montowała równocześnie jego obudowę. Po pół roku, we wrześniu 2021 roku Wyspiarka przebiła się do komory odbiorczej na wyspie Wolin. Maszyna została zdemontowana i wróciła z powrotem do Chin.

Konstrukcje wewnętrzne i mrożenie

W tunelu o przekroju kołowym musiały powstać konstrukcje wewnętrzne, dla jezdni, stropu i galerii ewakuacyjnej. Elementy te były prefabrykowane i stopniowo montowane w tunelu. Równocześnie były budowane dwa wyjścia awaryjne pod jezdnie. Wymagało to mrożenia gruntu, ponieważ trzeba było przebić się poza obudowę tunelu pod cieśniną. Grunt został zmrożony na skałę i wykonano konstrukcję wyjść.

Nawierzchnia i systemy w tunelu

Zakończenie prac wymagało realizacji systemów bezpieczeństwa w tunelu. Na powierzchni wykonano budynki techniczne nad wlotami, po stronie wyspy Uznam jest w nich również wentylatorownia. Powstało również centrum obsługi, z którego tunel będzie zarządzany. Wykonano również szereg systemów – wentylacji, zasilania, monitoringu, nagłośnienia, oznakowania aktywnego, instalację hydrantową wraz ze zraszaczami w centralnej części tunelu i łączność alarmową. W kwietniu tego roku zakończono nawierzchnię w tunelu i na wlotach. Następnie trwały testy wszystkich systemów oraz ich odbiory. Całość elementów składających się na zapewnienie bezpiecznej eksploatacji w tunelu musi działać w sposób zautomatyzowany i skoordynowany. Dlatego były prowadzone wielokrotne próby wszystkich systemów i próby współdziałania. Próby pozwoliły dopracować scenariusze awaryjne i odpowiednio skoordynować wszystkie urządzenia, aby zapewnić bezpieczeństwo w tunelu.

Loading

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Były premier Mateusz Morawiecki przyjechał do Wolina

Published

on

Foto: Prawo i Sprawiedliwość

– Jadąc tutaj widziałem jak zmieniło się Pomorze Zachodnie i ojcem tego sukcesu jest Joachim Brudziński, który zawsze sercem starał się zrobić wszystko, żeby tutaj doprowadzić te wielkie inwestycje. To nie tylko potężne inwestycje morskie, jak pogłębienie toru wodnego do Szczecina. To także poszerzenie terminala w Świnoujściu, to także Baltic Pipe. To potężne inwestycje drogowe, nie tylko S6, ale także S10 i S3, do której ogromnie przyczynił się Marek Gróbarczyk.

To są wielkie inwestycje, które służą Polakom. I taką inwestycją powinien być głębokowodny terminal wodny w Świnoujściu. To są inwestycje, które zwracają się całej Polsce. Dzisiaj ta inwestycja jest blokowana, tak jak było z #CPK. Wzywam Donalda Tuska do natychmiastowego odblokowania CPK.

Warto 9 czerwca postawić na tych, którzy wiedzą jak wykorzystać wspaniały potencjał Zachodniego Pomorza, o którym śp. Lech Kaczyński powiedział, że jest naszą racją stanu. Warto zagłosować na kandydatów PiS 9 czerwca, bo w Europarlamencie będą toczyły się dyskusje, które mają ogromny wpływ na Polskę. Naszą listę na Zachodnim Pomorzu otwiera Joachim Brudziński. Gorąco proszę o oddanie głosu na listę PiS – powiedział Wiceprezes PiS Mateusz Morawiecki w #Wolin.

– Dziękuję Pani Premierowi Morawieckiemu za słowa, które przywołał. Słowa osoby, bez której naszego środowiska politycznego by nie było. Mam na myśli tutaj świętej pamięci Pana Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Lech Kaczyński, tutaj, na ziemi zachodniopomorskiej, powiedział bardzo ważne słowa – silne Pomorze Zachodnie, silne gospodarką, silne nauką, silne rolnictwem, silne innowacją, to polska racja stanu. I my tak to traktujemy. Jesteśmy dzisiaj w Wolinie. Często to mówię, tutaj, na wyspie Wolin, na wyspie Uznam, Polska się tutaj nie kończy, Polska się tutaj zaczyna.

Gdyby nie determinacja rządu Prawa i Sprawiedliwości, to tunel pod Świną do dzisiaj byłby w sferze projektowania i dyskusji. Ważny tutaj był wkład samorządu, ale to rząd PiS podjął w tej sprawie najważniejsze decyzje. Powstał dzięki ogromnej determinacji rządu najpierw Pani Premier Beaty Szydło, a następnie Pana Premiera Mateusza Morawieckiego. Chciałbym podziękować Panu Premierowi za to jak osobiście pilnował powstania tej inwestycji. Cieszymy się, że turyści również korzystają z tunelu, cieszymy się, że wśród tych 4 milionów samochodów, które przejechały już otwartym tunelem w Świnoujściu, przyjechało tutaj do nas tak wielu turystów z zagranicy – powiedział Wiceprezes PiS Joachim Brudziński w #Wolin.

– Za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości zainwestowano ogromne pieniądze w modernizację poszczególnych portów, w tym w Szczecinie, w Świnoujściu. Z drugiej strony realizowaliśmy również małe inwestycje. To miejsce, gdzie teraz stoimy, to kiedyś były chaszcze. Nic tutaj się nie działo. Rybacy pracowali w fatalnych warunkach. Dzisiaj jest piękne nabrzeże. To co zapewnialiśmy w ramach naszych kampanii wyborczych, w zasadzie wszystko zostało zrealizowane – powiedział Poseł PiS Marek Gróbarczyk w #Wolin.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Doszczętnie spłonął dom w Sierosławiu

Published

on

Foto: OSP Kołczewo
W nocy z czwartku na piątek  strażacy gasili pożar budynku mieszkalnego w miejscowości Sierosław.
– Do zdarzenia wyjechały dwa zastępy GBA. Po ich dotarciu na miejsce zdarzenia, niezwłocznie przystąpiono do gaszenia obiektu przy użyciu trzech prądów wody. Po kilkunastu minutach akcji gaśniczej ogień udało się wstępnie opanować, a następnie przystąpiono do rozbiórki poszycia dachowego i dogaszania zarzewi ognia – informują strażacy z OSP Kołczewo.
W działaniach udział brały: OSP Kołczewo, Ochotnicza Straż Pożarna w Międzywodziu, OSP Ładzin i JRG Międzyzdroje.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Będzie mniej ekranów akustycznych przy ekspresowej „trójce”

Published

on

Foto: Wojciech Basałygo

Kilkoro mieszkańców Dargobądza mieszkających przy budowanej drodze ekspresowej nr 3 czuje się pokrzywdzonych, bo wykonawca  zamontował przy „ekspresówce” za mało ekranów akustycznych – informuje Twoje Radio.

Tak wyszło z badań hałasu, a raczej ich symulacji komputerowej.

– No właśnie nie wiemy do końca, kiedy były robione te badania. Na pewno nikt nie był tutaj, bo od dwóch lat, kiedy jesteśmy posiadaczami domu, nikt nie był, nikt nie sprawdzał, nikt nie pytał. W tej chwili droga jest przeprowadzona dołem i już słychać (przyp. ciężarówki). Za moment auta będą jechały podwyższoną drogą i to będzie czteropasmowa droga – mówi Sylwia Rudak, mieszkanka Dargobądza.

Inwestor tłumaczy, że poluzowano normy i to co było hałasem jeszcze kilkanaście lat temu – dziś już nim nie jest.

– Tych ekranów rzeczywiście w rejonie miejscowości Dargobądz jest trochę mniej niż było przy starej drodze krajowej numer trzy.  Natomiast to wynika również z tego, że te normy dopuszczalnego hałasu, które obecnie obowiązują i które obowiązywały również podczas przygotowywania dokumentacji projektowej dla drogi ekspresowej S3 są inne niż te, które były przed wieloma laty – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Skoro ekrany są zainstalowane na wjeździe do miejscowości od strony Świnoujścia,  czyli tam rozumiemy, że natężenie dźwięku wystarczyło do ich instalacji, to na tym odcinku generują dokładnie ten sam poziom dźwięku co tam. Sprawdzałyśmy, że odległość naszych nieruchomości od drogi jest taka sama, a nawet w stosunku do niektórych mniejsza niż tych, które są na początku miejscowości chronione ekranami – mówi Jolanta Podhajska.

Przedstawiciel GDDKiA mówi, że po roku od oddania inwestycji będzie przeprowadzona ponowna analiza hałasu, jeśli decybeli będzie więcej niż sądzono – wówczas ekrany zostaną zamontowane.

– Jeżeli wyjdzie na to, że są przekroczone normy, to wówczas będą podjęte działania w celu realizacji takich zabezpieczeń. Dopóki nie będzie tych przekroczonych norm dopuszczalnego hałasu, no to nie możemy nic zrobić. Tam są odpowiednie normy – 61 i 56 decybeli – zaznacza.

Foto: Wojciech Basałygo

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Polsko – Niemieckie Ottonowe Spotkanie Młodych w Wolinie

Published

on

Gmina Wolin oraz Biblioteka Publiczna Gminy Wolin zaprasza wszystkich ludzi młodych duchem do wspólnego spędzenia czasu podczas Polsko – Niemieckiego Ottonowego Spotkania Młodych  Odbędzie się ono w trakcie najbliższego długiego weekendu (30 maja -1 czerwca). 

Nastolatkiem można się czuć niezależnie od daty wpisanej w dowodzie osobistym , dlatego zapraszamy każdego mieszkańca Wolina i okolic. Czekają na was m.in. darmowe koncerty, różnorodne warsztaty i strefa dmuchańców dla dzieci. Wszystko na placu przed biblioteką. 

Startujemy w czwartek 30 maja o godzinie 16.00 występami zespołów „Yellow” i „Specyficzni”.

W piątek koncerty będą odbywały się już od rana, jednak w sposób szczególny zachęcamy do udziału w warsztatach, które rozpoczną się o 14.30 w namiotach rozstawionych przed biblioteką. Będziecie mogli m.in. pofilcować, nauczyć się makramowych splotów, napisać dyktando, wziąć udział w warsztatach fotograficznych i ekologicznych, namalować obraz, zrobić grafitti czy stworzyć pachnącą sojową świeczkę. 

Gwiazdą wieczoru będzie Magda Anioł, której koncert rozpocznie się o godzinie 18.00.

W sobotę o godz. 15 wspólnie na nowo odkryjemy Wolin odbywając podróż w czasie za sprawą Centrum Słowian i Wikingów lub zwiedzając miasto z przewodnikiem (start spod biblioteki). O godzinie 19.00 w kolegiacie wysłuchamy organowego koncertu w wykonaniu państwa Witkowskich.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert w wykonaniu Kawuś Music Project, podczas którego wysłuchamy polskich przebojów w jazzowej aranżacji (godz. 20.00 przed biblioteką). Podczas koncertu zaplanowaliśmy dla Państwa poczęstunek.

Projekt Polsko – Niemieckie Ottonowe Spotkanie Młodych sfinansowany został z Funduszu Małych Projektów Interreg VI A – Kultura i zrównoważona turystyka.

Partnerzy projektu: Gmina Wolin, Miasto Prenzlau (Niemcy), Biblioteka Publiczna Gminy Wolin, Parafia Rzymskokatolicka w Wolinie

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Strażacy gasili pożar nasypu kolejowego w Warnowie

Published

on

Foto: OSP Kołczewo
Strażacy z OSP Kołczewo zostali zadysponowani do pożaru nasypu kolejowego w miejscowości Warnowo. 
Jak wynikało ze zgłoszenia, pożarem objęte były zarośla będące w bezpośrednim sąsiedztwie lasu, co stworzyło dodatkowe niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się pożaru.  W momencie dotarcia na miejsce zdarzenia pierwszych zastępów pożar był już opanowany przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. Działania strażaków polegały na dogaszeniu ognia.
W działaniach udział brały: OSP Kołczewo, OSP Ładzin oraz JRG Międzyzdroje.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Pijany kierowca spowodował wypadek

Published

on

Foto: OSP Wolin
Strażacy z OSP Wolin otrzymali wezwanie do wypadku drogowego, przy stacji Neo w Wolinie.
Po przybyciu na miejsce zdarzenia, zastano ciągnik siodłowy z naczepą przewrócony na bok, poza obrysem jezdni, kierującemu pojazdem nic się nie stało. Nikt inny na szczęście nie ucierpiał. Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca akcji, neutralizacji wycieków płynów eksploatacyjnych. Kierowca został przekazany funkcjonariuszom Policji, do dalszych czynności.

Loading

Continue Reading

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524