Connect with us

Wiadomości

W tunelu łączącym Uznam z Wolinem budują sufit i jezdnię

Published

on

Galeria ewakuacyjna, sufit z kanałem wentylacyjnym i wreszcie płyta z jezdnią, po której będą jeździć samochody – wszystko to powstanie w tunelu pod Świną dzięki zamontowanym tam prefabrykatom. W zakładzie prefabrykacji wykonano już ponad połowę z nich. A to nie jedyne wieści z budowy.

Tarcza maszyny, która wydrążyła tunel pod Świną, miała kształt koła. Stąd też i kolisty przekrój przeprawy. Trzeba to zmienić, aby móc wykonać drogi ewakuacyjne i wentylację oraz żeby tunelem mogły przejeżdżać samochody. Posłużą do tego specjalne betonowe prefabrykaty, których produkcja jest już na półmetku.

Prawie 5 tysięcy elementów

– Obecnie są wykonywane prefabrykaty tupu U, sufitowe i filigrany. Te pierwsze będą montowane pod drogą. Będą stanowiły element nośny dla jezdni, a jednocześnie utworzą galerię ewakuacyjną. Z kolei elementy sufitowe będą służyły do wydzielenia kanału wentylacyjnego, a filigrany jako szalunek płyty jezdnej – tłumaczy Jacek Król, Inżynier Rezydent z konsorcjum SWECO/Lafrentz, które prowadzi nadzór nad inwestycją.

Te olbrzymie prefabrykaty powstają w zakładzie prefabrykacji na wyspie Uznam, gdzie wcześniej wykonywano elementy obudowy tunelu. W sumie będzie ich 4810 sztuk. Niemal 60 procent jest już gotowych.

Najcięższe są te typu U. Każdy waży prawie 10 ton. Elementy sufitowe – po 6,5 tony, a filigrany po około 600 kilogramów.

– Prefabrykaty będą montowane w tunelu od strony wyspy Wolin. Wcześniej zostanie wykonany drenaż i wylewka, na której najpierw zostanie zamontowany element U – kształtny, na nim i na wspornikach dolnych filigrany, a na filigranach zostanie wykonane zbrojenie i wylana będzie płyta żelbetowa nośna pod jezdnię. Równolegle będzie montowany element sufitowy na wspornikach górnych, wydzielający kanał wentylacyjny w części górnej rury tunelu – wyjaśnia Bogusław Konopko z konsorcjum SWECO/Lafrenz.

Na płycie żelbetowej zostanie wykonana izolacja oraz warstwy drogowe asfaltu – wiążąca i ścieralna. W dalszych etapach będą montowane wszystkie systemy wraz z infrastrukturą techniczną.

2 wyjścia w 200 dni

Wykonawca inwestycji – konsorcjum PORR/ Gülermak – jest coraz bliżej mrożenia gruntu. Mrożenie ma umożliwić bezpieczne przebicie się przez obudowę tunelu i wykonanie dwóch wyjść ewakuacyjnych. Dwa kolejne będą budowane już bez konieczności mrożenia gruntu.

Aktualnie trwa wiercenie otworów rdzeniowych w obudowie oraz mrożeniowych w gruncie i montaż instalacji rur mrożeniowych.

 

Wszystkie prace związane z wykonaniem obu wyjść metodą mrożenia zajmą wykonawcy trochę ponad 200 dni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, samo mrożenie rozpocznie się w lutym przyszłego roku.

– Największą trudność stanowi precyzyjne wykonanie odwiertów, aby uzyskać prawidłowy kształt płaszcza mrożeniowego oraz jego odpowiednią grubość i szczelność. Płaszcz ten umożliwi bezpieczne wykonanie wyłomu w zamrożonym gruncie, obudowy wstępnej oraz ostatecznej obudowy żelbetowej – dodaje Jacek Król.

To już rozbierają

W tym samym czasie odbywają się także inne prace na budowie. W dalszym ciągu trwa demontaż maszyny TBM. Przypomnijmy. Wyspiarka składała się z blisko 100 zestawów, pomostu, trzech suwnic i tarczy. Sama tarcza ważyła 280 ton. Dzięki ogromnym dźwigom zarówno ją, jak i inne instalacje, udało się już zdemontować. Do rozbiórki pozostały natomiast bramownice.

Rozbierany jest także Zakład Separacji (STP), w którym płuczka potrzebna do drążenia tunelu, była oddzielana od urobku. Na bieżąco odbywa się teraz demontaż i wywożenie elementów tego systemu, w tym także rurociągów, którymi płuczka płynęła do zakładu.

Wraz z budową tunelu powstają nowe jezdnie, ścieżki rowerowe i chodniki. Po stronie wyspy Uznam właśnie wykonywane jest połączenie głównej drogi z tunelu z istniejącą już wcześniej ulicą Karsiborską. Z kolei po stronie wyspy Wolin trwa rozbiórka istniejącego układu drogowego. Na ten czas wprowadzono czasową organizację ruchu i objazd przez część nowo wybudowanego ronda.

Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km długości. Część drążona TBM pod ziemią ma dokładnie 1483,8 metrów długości. Będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę Inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Loading

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Były premier Mateusz Morawiecki przyjechał do Wolina

Published

on

Foto: Prawo i Sprawiedliwość

– Jadąc tutaj widziałem jak zmieniło się Pomorze Zachodnie i ojcem tego sukcesu jest Joachim Brudziński, który zawsze sercem starał się zrobić wszystko, żeby tutaj doprowadzić te wielkie inwestycje. To nie tylko potężne inwestycje morskie, jak pogłębienie toru wodnego do Szczecina. To także poszerzenie terminala w Świnoujściu, to także Baltic Pipe. To potężne inwestycje drogowe, nie tylko S6, ale także S10 i S3, do której ogromnie przyczynił się Marek Gróbarczyk.

To są wielkie inwestycje, które służą Polakom. I taką inwestycją powinien być głębokowodny terminal wodny w Świnoujściu. To są inwestycje, które zwracają się całej Polsce. Dzisiaj ta inwestycja jest blokowana, tak jak było z #CPK. Wzywam Donalda Tuska do natychmiastowego odblokowania CPK.

Warto 9 czerwca postawić na tych, którzy wiedzą jak wykorzystać wspaniały potencjał Zachodniego Pomorza, o którym śp. Lech Kaczyński powiedział, że jest naszą racją stanu. Warto zagłosować na kandydatów PiS 9 czerwca, bo w Europarlamencie będą toczyły się dyskusje, które mają ogromny wpływ na Polskę. Naszą listę na Zachodnim Pomorzu otwiera Joachim Brudziński. Gorąco proszę o oddanie głosu na listę PiS – powiedział Wiceprezes PiS Mateusz Morawiecki w #Wolin.

– Dziękuję Pani Premierowi Morawieckiemu za słowa, które przywołał. Słowa osoby, bez której naszego środowiska politycznego by nie było. Mam na myśli tutaj świętej pamięci Pana Prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Lech Kaczyński, tutaj, na ziemi zachodniopomorskiej, powiedział bardzo ważne słowa – silne Pomorze Zachodnie, silne gospodarką, silne nauką, silne rolnictwem, silne innowacją, to polska racja stanu. I my tak to traktujemy. Jesteśmy dzisiaj w Wolinie. Często to mówię, tutaj, na wyspie Wolin, na wyspie Uznam, Polska się tutaj nie kończy, Polska się tutaj zaczyna.

Gdyby nie determinacja rządu Prawa i Sprawiedliwości, to tunel pod Świną do dzisiaj byłby w sferze projektowania i dyskusji. Ważny tutaj był wkład samorządu, ale to rząd PiS podjął w tej sprawie najważniejsze decyzje. Powstał dzięki ogromnej determinacji rządu najpierw Pani Premier Beaty Szydło, a następnie Pana Premiera Mateusza Morawieckiego. Chciałbym podziękować Panu Premierowi za to jak osobiście pilnował powstania tej inwestycji. Cieszymy się, że turyści również korzystają z tunelu, cieszymy się, że wśród tych 4 milionów samochodów, które przejechały już otwartym tunelem w Świnoujściu, przyjechało tutaj do nas tak wielu turystów z zagranicy – powiedział Wiceprezes PiS Joachim Brudziński w #Wolin.

– Za czasów rządu Prawa i Sprawiedliwości zainwestowano ogromne pieniądze w modernizację poszczególnych portów, w tym w Szczecinie, w Świnoujściu. Z drugiej strony realizowaliśmy również małe inwestycje. To miejsce, gdzie teraz stoimy, to kiedyś były chaszcze. Nic tutaj się nie działo. Rybacy pracowali w fatalnych warunkach. Dzisiaj jest piękne nabrzeże. To co zapewnialiśmy w ramach naszych kampanii wyborczych, w zasadzie wszystko zostało zrealizowane – powiedział Poseł PiS Marek Gróbarczyk w #Wolin.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Doszczętnie spłonął dom w Sierosławiu

Published

on

Foto: OSP Kołczewo
W nocy z czwartku na piątek  strażacy gasili pożar budynku mieszkalnego w miejscowości Sierosław.
– Do zdarzenia wyjechały dwa zastępy GBA. Po ich dotarciu na miejsce zdarzenia, niezwłocznie przystąpiono do gaszenia obiektu przy użyciu trzech prądów wody. Po kilkunastu minutach akcji gaśniczej ogień udało się wstępnie opanować, a następnie przystąpiono do rozbiórki poszycia dachowego i dogaszania zarzewi ognia – informują strażacy z OSP Kołczewo.
W działaniach udział brały: OSP Kołczewo, Ochotnicza Straż Pożarna w Międzywodziu, OSP Ładzin i JRG Międzyzdroje.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Będzie mniej ekranów akustycznych przy ekspresowej „trójce”

Published

on

Foto: Wojciech Basałygo

Kilkoro mieszkańców Dargobądza mieszkających przy budowanej drodze ekspresowej nr 3 czuje się pokrzywdzonych, bo wykonawca  zamontował przy „ekspresówce” za mało ekranów akustycznych – informuje Twoje Radio.

Tak wyszło z badań hałasu, a raczej ich symulacji komputerowej.

– No właśnie nie wiemy do końca, kiedy były robione te badania. Na pewno nikt nie był tutaj, bo od dwóch lat, kiedy jesteśmy posiadaczami domu, nikt nie był, nikt nie sprawdzał, nikt nie pytał. W tej chwili droga jest przeprowadzona dołem i już słychać (przyp. ciężarówki). Za moment auta będą jechały podwyższoną drogą i to będzie czteropasmowa droga – mówi Sylwia Rudak, mieszkanka Dargobądza.

Inwestor tłumaczy, że poluzowano normy i to co było hałasem jeszcze kilkanaście lat temu – dziś już nim nie jest.

– Tych ekranów rzeczywiście w rejonie miejscowości Dargobądz jest trochę mniej niż było przy starej drodze krajowej numer trzy.  Natomiast to wynika również z tego, że te normy dopuszczalnego hałasu, które obecnie obowiązują i które obowiązywały również podczas przygotowywania dokumentacji projektowej dla drogi ekspresowej S3 są inne niż te, które były przed wieloma laty – tłumaczy Mateusz Grzeszczuk z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

– Skoro ekrany są zainstalowane na wjeździe do miejscowości od strony Świnoujścia,  czyli tam rozumiemy, że natężenie dźwięku wystarczyło do ich instalacji, to na tym odcinku generują dokładnie ten sam poziom dźwięku co tam. Sprawdzałyśmy, że odległość naszych nieruchomości od drogi jest taka sama, a nawet w stosunku do niektórych mniejsza niż tych, które są na początku miejscowości chronione ekranami – mówi Jolanta Podhajska.

Przedstawiciel GDDKiA mówi, że po roku od oddania inwestycji będzie przeprowadzona ponowna analiza hałasu, jeśli decybeli będzie więcej niż sądzono – wówczas ekrany zostaną zamontowane.

– Jeżeli wyjdzie na to, że są przekroczone normy, to wówczas będą podjęte działania w celu realizacji takich zabezpieczeń. Dopóki nie będzie tych przekroczonych norm dopuszczalnego hałasu, no to nie możemy nic zrobić. Tam są odpowiednie normy – 61 i 56 decybeli – zaznacza.

Foto: Wojciech Basałygo

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Polsko – Niemieckie Ottonowe Spotkanie Młodych w Wolinie

Published

on

Gmina Wolin oraz Biblioteka Publiczna Gminy Wolin zaprasza wszystkich ludzi młodych duchem do wspólnego spędzenia czasu podczas Polsko – Niemieckiego Ottonowego Spotkania Młodych  Odbędzie się ono w trakcie najbliższego długiego weekendu (30 maja -1 czerwca). 

Nastolatkiem można się czuć niezależnie od daty wpisanej w dowodzie osobistym , dlatego zapraszamy każdego mieszkańca Wolina i okolic. Czekają na was m.in. darmowe koncerty, różnorodne warsztaty i strefa dmuchańców dla dzieci. Wszystko na placu przed biblioteką. 

Startujemy w czwartek 30 maja o godzinie 16.00 występami zespołów „Yellow” i „Specyficzni”.

W piątek koncerty będą odbywały się już od rana, jednak w sposób szczególny zachęcamy do udziału w warsztatach, które rozpoczną się o 14.30 w namiotach rozstawionych przed biblioteką. Będziecie mogli m.in. pofilcować, nauczyć się makramowych splotów, napisać dyktando, wziąć udział w warsztatach fotograficznych i ekologicznych, namalować obraz, zrobić grafitti czy stworzyć pachnącą sojową świeczkę. 

Gwiazdą wieczoru będzie Magda Anioł, której koncert rozpocznie się o godzinie 18.00.

W sobotę o godz. 15 wspólnie na nowo odkryjemy Wolin odbywając podróż w czasie za sprawą Centrum Słowian i Wikingów lub zwiedzając miasto z przewodnikiem (start spod biblioteki). O godzinie 19.00 w kolegiacie wysłuchamy organowego koncertu w wykonaniu państwa Witkowskich.

Wyjątkowym wydarzeniem będzie koncert w wykonaniu Kawuś Music Project, podczas którego wysłuchamy polskich przebojów w jazzowej aranżacji (godz. 20.00 przed biblioteką). Podczas koncertu zaplanowaliśmy dla Państwa poczęstunek.

Projekt Polsko – Niemieckie Ottonowe Spotkanie Młodych sfinansowany został z Funduszu Małych Projektów Interreg VI A – Kultura i zrównoważona turystyka.

Partnerzy projektu: Gmina Wolin, Miasto Prenzlau (Niemcy), Biblioteka Publiczna Gminy Wolin, Parafia Rzymskokatolicka w Wolinie

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Strażacy gasili pożar nasypu kolejowego w Warnowie

Published

on

Foto: OSP Kołczewo
Strażacy z OSP Kołczewo zostali zadysponowani do pożaru nasypu kolejowego w miejscowości Warnowo. 
Jak wynikało ze zgłoszenia, pożarem objęte były zarośla będące w bezpośrednim sąsiedztwie lasu, co stworzyło dodatkowe niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się pożaru.  W momencie dotarcia na miejsce zdarzenia pierwszych zastępów pożar był już opanowany przez funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei. Działania strażaków polegały na dogaszeniu ognia.
W działaniach udział brały: OSP Kołczewo, OSP Ładzin oraz JRG Międzyzdroje.

Loading

Continue Reading

Wiadomości

Pijany kierowca spowodował wypadek

Published

on

Foto: OSP Wolin
Strażacy z OSP Wolin otrzymali wezwanie do wypadku drogowego, przy stacji Neo w Wolinie.
Po przybyciu na miejsce zdarzenia, zastano ciągnik siodłowy z naczepą przewrócony na bok, poza obrysem jezdni, kierującemu pojazdem nic się nie stało. Nikt inny na szczęście nie ucierpiał. Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca akcji, neutralizacji wycieków płynów eksploatacyjnych. Kierowca został przekazany funkcjonariuszom Policji, do dalszych czynności.

Loading

Continue Reading

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524