Połącz się z nami

Wiadomości

Chcą puścić ruch z „trójki” przez Dargobądz. Mieszkańcy nie zgadzają się

Opublikowano

w dniu

Wykonawca budowy ekspresowej „trójki” spotkał się we wtorek z mieszkańcami Dargobądza, żeby zakomunikować im konieczność poprowadzenia objazdu przez ich miejscowość, na czas budowy ekspresówki. To oznacza, że w ciagu doby przez Dargobądz przejedzie 12 000 pojazdów – w tym „tiry” wypełnione ładunkiem jadące do Terminala Promowego w Świnoujściu.

Objazd ma być zorganizowany od marca do grudnia 2022 roku. W zamian wykonawca zaproponował wykonanie nakładki zniszczonej drogi.

Poprowadzenie tak dużego ruchu przez Dargobądz, oprócz zagrożenia dla mieszkańców i utrudnienia dla ruchu pojazdów, spowoduje zwiększenie skażeń i hałasu niekorzystnego dla mieszkańców miejscowości.

– Jeżeli dobrze liczę, to w ciagu minuty pod oknami będą nam przejeżdżały dwa tiry – mówi jeden z mieszkańców. – A przez cały czas trwania objazdu przejedzie tędy ponad 3 mln pojazdów – podkreśla.

W spotkaniu uczestniczyła burmistrz Wolina Ewa Grzybowska, która zapewniła mieszkańców, że nie będą podjęte decyzje, które miałaby obniżyć bezpieczeństwo mieszkańców Dargobądza.

Sprawdziliśmy ile pojazdów przejeżdżało przez Dargobądz przed wybudowaniem obwodnicy.

Według danych GDDKiA w 2000 roku przejeżdżało tamtędy 5600 pojazdów na dobę (347 pojazdów ciężarowych z przyczepą). Według ostatniego pomiaru ruchu z 2020 roku, po obwodnicy przejeżdża 12109 pojazdów na dobę (1917 pojazdów ciężarowych z przyczepą). To oznacza, że na przestrzeni 20 lat ruch pojazdów ciężarowych wzrósł o 552%.

Inwestycję o długości 33 km podzielono na dwa odcinki: Świnoujście – Dargobądz oraz Dargobądz – Troszyn.

Pierwszy odcinek Świnoujście – Dargobądz rozpocznie swój bieg od połączenia z tunelem w Świnoujściu, niedaleko terminala promów morskich, a jego koniec znajdować się będzie na zachód od węzła Dargobądz. Długość tego odcinka inwestycji wynosi 17 km. Na trasie powstaną węzły drogowe: Świnoujście, Świnoujście LNG, Świnoujście Łunowo i Międzyzdroje.

Drugi odcinek o długości 17 km zostanie połączony z obwodnicą Troszyna. Obejmie on budowę węzła Dargobądz, Wolin Zachód oraz Wolin Wschód. Na tej trasie zostaną wybudowane wiadukty, dwa mosty, estakada oraz przejścia dla zwierząt, a obwodnica Wolina stanie się dwujezdniowa.

Planowany termin zakończenia prac przewidziany jest na połowę 2024 roku.

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Tak ma wyglądać wieża widokowa w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Foto: Pracownia Architektoniczna Hamer

Według projektantów 31-metrowa wieża widokowa ma być turystycznym hitem.

Opracowano koncepcję zagospodarowania terenu parku w Wolinie wraz z wizualizacjami przestrzeni publicznej o powierzchni 10 ha. Amfiteatr i otoczenie ma służyć jako miejsce wypoczynku i rekreacji.

Prace podzielono na części.  Pierwszą jest zmiana zagospodarowania parku miejskiego i utworzenie ścieżek zdrowia wraz z oświetleniem, małą architekturą i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi.

Kolejnym elementem jest budowa wieży widokowej i prace  związane z amfiteatrem letnim – adaptacja istniejącej infrastruktury amfiteatru letniego na cele kulturalne i społeczne wraz z budową widowni terenowej.

Ostatnią częścią będzie rewaloryzacja zieleni parkowej.

Według założeń projekt zostanie ukończony w grudniu 2022r.

Całkowita wartość projektu wynosi 5,2 mln zł, z czego dofinansowanie w ramach RPO WZ wyniesie 3,9 mln zł.

Foto: Pracownia Architektoniczna Hamer

Czytaj dalej

Wiadomości

Sieć ścieżek rowerowych także na terenie gminy Wolin

Opublikowano

w dniu

Velo Baltica jest zrealizowana w 75 procentach, na Trasie Pojezierzy Zachodnich do użytku oddano dotychczas 155 km, wokół Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie można przejechać prawie 90 km – rowerowa rewolucja w Województwie Zachodniopomorskim to już setki kilometrów szlaków prowadzących po najpiękniejszych zakątkach regionu.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego z każdym sezonem jest coraz wygodniejsza, spójna i dłuższa. Zrealizowane dotychczas odcinki to już 567 kilometrów, czyli dystans ze Szczecina do Katowic albo Mrągowa. Tylko nie palcem po samochodowej mapie, a przez zachwycające pojezierza, wybrzeżem Bałtyku, wzdłuż Odry, po śladach urokliwych kolejowych szlaków.

– Pomorze Zachodnie jest piękne, a z perspektywy rowerzysty odkrywa się najpiękniejsze oblicza regionu, skarby natury, ślady historii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Rozbudowa sieci tras rowerowych to nasz priorytetowy projekt, który eksponuje walory Zachodniopomorskiego: doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, unikalną przyrodę, atrakcje turystyczne, nowoczesną infrastrukturę.

Kończący się rok obfitował w liczne rowerowe inwestycje m.in. na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie oddano do użytku kilka kolejnych odcinków, np. z Trzcińska-Zdroju do miejscowości Góralice, a przez wakacjami uroczyście otwarto ścieżkę na zmodernizowanym moście Siekierkach. Asfaltowe drogi dla cyklistów często budowane są „po śladach” nieczynnych szlaków kolejowych – po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza przez Barlinek i Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na TPZ to m.in. odcinki Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie – Zarańsko. Na finiszu są inwestycje Mostkowo – Dzikowo oraz Choszczno – Pakość – rzeka Ina.

Ważne projekty realizowano również na bardzo popularnej trasie Velo Baltica. Kilometry budowanych i oznakowanych odcinków oddano do użytku w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów.

– Sieć szlaków rowerowych to swego rodzaju puzzle. Setki elementów, duże i mniejsze projekty inwestycyjne, odcinki do oznakowania, infrastruktura towarzysząca – wylicza wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Na Pomorzu Zachodnim ta rowerowa układanka jest coraz bardziej kompletna. Pokazują to liczby. Najpopularniejsza z długodystansowych tras – Velo Baltica jest gotowa w 75 procentach. Przed wakacjami ma zostać oddany do użytku odcinek Wisełka – Międzywodzie.

Nadbałtycka velostrada na Pomorzu Zachodnim ma ponad 230 kilometrów, a łączy się z nią prawie 300-kilometrowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego. Ten transgraniczny szlak zaprojektowano z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury rowerowej w Meklemburgii – Pomorzu Przednim, fragmentów Velo Baltica i Blue Velo (Międzyzdroje – Szczecin) oraz kilku atrakcyjnych łączników. W tym roku oddano do użytku odcinek Wapnica – Wolin (12,8 km), poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu i przez Woliński Park Narodowy.

Warto przypomnieć również, że w czerwcu br. wznowiono prace przy budowie ścieżki biegnącej po wałach przeciwpowodziowych przy jeziorze Dąbie. Budowana jest również droga rowerowa przy DW 111 do Stepnicy.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, z uwzględnieniem transgranicznej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego docelowo będzie liczyć 1300 km.

Oto stan realizacji poszczególnych szlaków:

Velo Baltica – gotowe jest 168 z 223 km (75 procent)

Trasa Pojezierzy Zachodnich – 155 z 423 km (36 procent)

Blue Velo – 93 z 230 km

Stary Kolejowy Szlak – 63 z 259 km

Wokół Zalewu Szczecińskiego – 89 ze 163 km

Jeśli chodzi o odcinki inwestycyjne, budowę nowych dróg rowerowych najczęściej o nawierzchni bitumicznej, statystyki przedstawiają się następująco:

Velo Baltica – wykonano 46,5 km

Trasa Pojezierzy Zachodnich – 112 km

Blue Velo – 48,5 km

Stary Kolejowy Szlak – 5,5 km

Wokół Zalewu Szczecińskiego – 35 km

Czytaj dalej

Wiadomości

Jest opóźnienie na budowie tunelu łączącego Wolin z Uznamem

Opublikowano

w dniu

Foto: Tunel Świnoujście

Na razie o 30 dni został przesunięty termin zakończenia budowy tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Niewykluczone jednak, że będą kolejne przesunięcia. Wykonawca tłumaczy opóźnienie COVID-19 i chce przesunięcia terminu o ponad 100 dni.

To będzie najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Jego wykonawcą jest konsorcjum firm PORR – Gülermak. Inwestycja jest w aż 85 procentach finansowana ze środków unijnych.  Resztę dokłada ze swojego budżetu Gmina Miasto Świnoujście, która jest Inwestorem. Inwestorem Zastępczym jest natomiast GDDKiA oddział Szczecin. Umowę na realizację tunelu w formule zaprojektuj i zbuduj Miasto Świnoujście podpisało z wykonawcą 17 września 2018 roku. Zgodnie z nią budowa miała się zakończyć w ciągu czterech lat.

We wniosku złożonym do Inwestora pod koniec ubiegłego roku, wykonawca PORR-Gülermak zaproponował przesunięcie terminu realizacji o 119 dni, czyli z 17 września 2022 na 15 stycznia 2023 roku. Jako powód podał pandemię COVID-19, która opóźniła produkcję maszyny drążącej TBM, a co za tym idzie jej dostarczenie do Świnoujścia i rozpoczęcie montażu już na placu budowy. W sumie o 95 dni.

– W kluczowym okresie dla terminowej dostawy TBM na plac budowy produkcja zakładów produkcyjnych CREG (gdzie zbudowano TBM. dop. red.) została całkowicie wstrzymana, a w okresie mniej niekorzystnym dla zdrowia i życia ludzi ograniczona do 25% – czytamy we wniosku Wykonawcy tunelu. –  Okoliczność ta pozostaje w bezpośrednim związku przyczynowo-skutkowym z brakiem możliwości wyprodukowania TBM i co za tym idzie jej dostarczenia na plac budowy w Polsce w terminie zgodnym z zawartą umową tj. do dnia 31 lipca 2020 r. (maszyna dotarła do Świnoujścia na początku października 2020. dop. red.)

O kolejnych 25 dniach opóźnienia – zdaniem wykonawcy –  zdecydowały warunki pogodowe, które miały wpływ na montaż maszyny już w komorze startowej.

Ostatecznie Inwestor Gmina Miasto Świnoujście, po konsultacjach z Inwestorem Zastępczym i Inżynierem Kontraktu, jako bezsporne uznało wydłużenie terminu o 30 dni.

– Pozostały okres, o który wnioskuje Wykonawca, zgodnie z rekomendacją Inwestora Zastępczego, wymaga uzupełnienia dokumentacji, która potwierdzałaby, że Wykonawca faktycznie nie miał na to wpływu – mówi I Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska.

Świnoujski tunel ma w sumie 3,2 kilometra, z czego niemal 1,5 kilometra to tunel wydrążony przez maszynę TBM (razem z odcinkami wykonanymi metodami stropowymi cały tunel będzie miał prawie 1,8 km). W najgłębszym miejscu znajduje się około 24 metrów pod lustrem wody cieśniny Świny i 10 metrów pod jej dnem.

BIK Urząd Miasta Świnoujście

Czytaj dalej

Wiadomości

Rolnicy wyjadą na drogi. Będą protestować

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Zachodniopomorska Rada Wojewódzka NSZZ Rolników Indywidualnych „Solidarność” podjęła akcję protestacyjną na terenie województwa zachodniopomorskiego. Protest ma rozpocząć się 18 stycznia.

Jednym z postulatów jest pilne przygotowanie i wdrożenie rozwiązań łagodzących ujemne skutki spowodowane pandemią, wieloletnimi niekorzystnymi warunkami pogodowymi oraz kryzysem wywołanym gwałtownym wzrostem kosztуw produkcji rolnej.

Kolumny traktorów mają wyjechać na drogi publiczne. Według stanu na dzień 16 stycznia w powiecie kamieńskim nie zgłoszono chęci uczestniczenia rolników w proteście.

Czytaj dalej

Wiadomości

RCB ostrzega mieszkańców przed silnym wiatrem

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

„Uwaga! Wieczorem, w nocy i jutro silny wiatr (16/17.01). Możliwe utrudnienia komunikacyjne i przerwy w dostawie prądu. Zabezpiecz wolno stojące rzeczy.” Alert RCB został wysłany do mieszkańców całego kraju.

„Uwaga! Wieczorem, w nocy i jutro silny wiatr (16/17.01). Możliwe utrudnienia komunikacyjne i przerwy w dostawie prądu. Zabezpiecz wolno stojące rzeczy.” został wysłany do mieszkańców także województwa zachodniopomorskiego.

Jednak ze względu na zmieniającą się dynamikę zjawiska, Alert RCB został rozszerzony na pozostałe województwa i objął cały kraj.

Porywy wiatru mogą osiągać 110 km/h.

Czytaj dalej

Wiadomości

W Wolinie upamiętniono ofiary zatonięcia promu Jan Heweliusz

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie
W 29. rocznicę zatonięcia promu „Jan Heweliusz” wspólnie z przedstawicielami wolińskiego samorządu, Fundacji „Ostatni Rejs”, Wolińskiego Stowarzyszenia Rybaków oraz Mieszkańcami naszej Gminy władze samorządowe upamiętniły ofiary katastrofy oraz wszystkich tych, którzy nie powrócili z morza.
13 stycznia 1993 roku „Jan Heweliusz” wypłynął ze Świnoujścia w kolejny rejs o godz. 23:35. Statek wyszedł w morze z opóźnieniem ze względu na prace remontowe. W noc katastrofy na morzu panował bardzo silny sztorm. Około godziny 4 silny huragan uderzył w burtę statku i prom zaczął się przechylać. Po tym jak mocowania się pozrywały i ciężarówki zaczęły się przemieszczać po pokładach i rozsypywać ładunki, jednostka nie była już w stanie dłużej utrzymać się na powierzchni. O godzinie 5:12 prom przewrócił się. W katastrofie zginęło 55 osób – 20 marynarzy i 35 pasażerów; uratowano 9 marynarzy. Liczba nieodnalezionych ciał według różnych źródeł waha się od 6 do 10. Ostatnim kapitanem statku był Andrzej Ułasiewicz, który zginął w czasie katastrofy.

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524