Połącz się z nami

Wiadomości

Coraz bliżej połączenia wyspy Uznam z wyspą Wolin

Opublikowano

w dniu

Potężna TBM Wyspiarka wydrążyła już 419 metrów tunelu i na całej tej długości ułożyła blisko 250 betonowych pierścieni obudowy tunelu. W trakcie miała jeszcze przestoje na przeglądy. Największe wyzwania wciąż przed maszyną i załogą budowlaną. Gotowy świnoujski tunel połączy wyspy Uznam i Wolin i będzie najdłuższym tunel podwodnym w Polsce.

– Po 53 dniach pracy nasza Wyspiarka doszła już praktycznie do Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jeszcze ostatnia przerwa technologiczna i za chwilę budowa tunelu wejdzie w kolejną ważny etap – drążenie pod dnem Świny.

6 centymetrów na minutę

Maszyna TBM pracuje przez całą dobę. Do jej obsługi na każdej zmianie potrzebnych jest 25 pracowników. Dotąd wbudowała 170 półtorametrowych ringów i 76 dwumetrowych. Wyspiarka może wiercić maksymalnie sześć centymetrów w ciągu minuty. Jak tak dalej pójdzie, na przełomie czerwca i lipca osiągnie półmetek drążenia, a we wrześniu je zakończy.

Trzeba pamiętać, że maszyna TBM ma regularne przerwy w pracy, ponieważ jej narzędzia skrawające i dyski tnące wymagają okresowych przeglądów oraz wymiany. To, ile takich postojów będzie jeszcze koniecznych, jest uzależnione od warunków gruntowych oraz od rodzaju i długości przeszkody, jaką ma do pokonania.

Przypomnijmy, że drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

– Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu – mówi Michał Kiełsznia, Pełnomocnik Konsultanta Konsorcjum SWECO/Lafrentz i dodaje:  –  Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

Przejście pod cieśniną i mrożenie

Przed Wyspiarką wkrótce nie lada wyzwanie – przejście pod cieśniną Świny, co będzie wymagającym przedsięwzięciem z uwagi na niewielki naziom w tamtym miejscu. Z bardziej niecodziennych prac ekipę czeka wykonanie wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu mrożenia gruntu.

– Szalowanie i betonowanie ściany na styku segmentów S11 i S12, uszczelnianie płyty dennej oraz uszczelnienie ścian szczelinowych – m. in. tego rodzaju prace prowadzono w ostatnim czasie w komorze startowej, która znajduje się na wyspie Uznam – mówi Piotr FlisiakDyrektor Projektu Generalnego Wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gulermak i dodaje: – Nie ustaje produkcja w zakładzie prefabrykacji, gdzie powstają segmenty obudowy tunel, który będzie się składać z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.

Poza tym kontynuowane są przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz roboty drogowe. Trwa wzmocnienie podłoża pod konstrukcję odcinka Drogi Dojazdowej nr 1 oraz Drogi Krajowej 93.

300 osób na każdej zmianie

Z kolei po drugiej stronie cieśniny Świny, na wyspie Wolin prowadzone są prace związane z przygotowaniem komory odbiorczej dla Wyspiarki. Zakończono uzupełnianie kolumn jetgrouting w bloku wyjściowym szybu. Kontynuowane są prace przy wiadukcie nad segmentem R11 oraz roboty ziemne i konstrukcyjne rampy dojazdowej w segmentach od R1 do R16. Zakończono przebudowę sieci elektroenergetycznych średniego i niskiego napięcia. Wciąż trwa przebudowa sieci teletechnicznych i sieci wodno-kanalizacyjnych.

W jednym czasie po obu stronach cieśniny Świny pracuje około 300 osób. Roboty są prowadzone zmianowo, całą dobę. Samo drążenie ma się zakończyć już we wrześniu tego roku, natomiast cały tunel ma być gotowy rok później.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Koszt to ponad 900 mln PLN, z czego 775 677 722 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

 

 468 odsłon

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Wiadomości

W Ładzinie powstanie nowa droga

Opublikowano

w dniu

Udało się podpisać umowę na modernizację ponad kilometra drogi dojazdowej do gruntów rolnych w Ładzinie.

– W ramach przebudowy wykonamy drogę z płyt betonowych YOMB, wraz ze zjazdami oraz gruntowymi poboczami. 1 kilometr i 56 metrów zostaną wykonane dzięki dofinansowaniu w kwocie 496 tys. złotych z Urzędu Marszałkowskiego – mówi Ewa Grzybowska, burmistrz Wolina.

 2,674 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

W najbliższą sobotę noc muzeów w Wolinie

Opublikowano

w dniu

Muzeum Regionalne im. A. Kaubego w Wolinie po raz kolejny dołącza się do europejskich miast, by wziąć udział w akcji „Noc Muzeów”. Miejscem tego wydarzenia będzie oczywiście wolińskie muzeum, a „nocne” atrakcje odbywać się będą w najbliższą sobotę (14 maja), w godzinach 18:00 – 22:00. Wstęp wolny!

W ramach wolińskiej Nocy Muzeów 2022 po raz pierwszy pokażemy jedyną w Polsce, wikińską broszkę z X w. znalezioną przez Wolińską Grupę Poszukiwaczy Historii. Do tego zwiedzanie wystaw stałych i czasowych, a najmłodsi odwiedzający muzeum będą mogli po raz drugi zwiedzić je z latarkami w ręku!

W tym roku zainicjujemy także projekt „Artysta poszukiwany”, który przybliży mieszkańcom oraz turystom sylwetki lokalnych twórców i rzemieślników inspirujących się wczesnośredniowiecznym dziedzictwem miasta. Z tej okazji przed Muzeum stanie jednodniowa, różnorodna ekspozycja złożona z dzieł i wyrobów artystów związanych z wyspą Wolin.

 3,279 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Początek nowej historii ziemi wolińskiej

Opublikowano

w dniu

4 maja w Wolinie obchodziliśmy rocznicę wydarzeń z końca wojny kiedy to Armia Czerwona zajęła niemiecki Wolin.

Był to początek nowej historii tych ziem. Z tej okazji Muzeum Regionalne im. A. Kaubego w Wolinie zorganizowało spotkanie wokół katalogu „Wolin. Wyspa pamięci”. Podczas spotkania inicjatorka projektu dr Ewa Grochowska opowiedziała o katalogu i swojej pracy na wyspie.

Odbył się także wernisaż, na którym zaprezentowane zostały portrety uczestników projektu. Na koniec wszyscy obecni wysłuchali wykładu dr Magdaleny Semczyszyn z Instytutu Pamięci Narodowej (oddział w Szczecinie), pt: „Bezpieczeństwo przedstawia się katastrofalnie” czyli o pierwszych miesiącach polskiego Wolina.

„Wolin – wyspa pamięci”. Książka została wydana przez Muzeum Regionalne im. A. Kaubego w Wolinie w ramach zadania „EtnoPolska 2021”, sfinansowanego przez Narodowe Centrum Kultury.

 2,881 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Dwie osoby ranne w wypadku na obwodnicy Dargobądza

Opublikowano

w dniu

Dwa samochody osobowe zderzyły się na obwodnicy Dargobądza. GDDKiA informuje o dwóch rannych osobach. Odcinek drogi pomiędzy Wolinem i Międzyzdrojami jest zablokowany. Zorganizowano objazd przez Dargobądz.

Policjanci ustalają okoliczności wypadku drogowego.

 11,178 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Wiadomo, kto wykona część lądową przystani

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie

Podpisano umowę z lokalną firmą RSK Wolin Sławomir Zinow, która została wyłoniona w przetargu jako wykonawca części lądowej Przystani Morskiej Wolin.

Przedsiębiorstwo RSK Wolin Sławomir Zinow będzie odpowiedzialne za wykonanie robót związanych z budową obiektów kubaturowych, sieciami wewnętrznymi i zewnętrznymi, drogami oraz zagospodarowaniem terenu.

Wolin planuje budowę nowej przystani morskiej. Skorzystają nie tylko rybacy. – Liczymy, że to ożywi turystykę w naszej gminie – mówi Ewa Grzybowska, burmistrz Wolina.

Będzie to przystań morska w Wolinie. Oprócz tego, że będzie doskonałym miejscem na bazę dla rybaków. W ramach tego przedsięwzięcia będzie wybudowanych kilkanaście boksów. Będzie również doskonałą inwestycją w kontekście infrastruktury turystycznej – podkreśla.

Przystań ma stanąć w miejscu starej plaży w Wolinie. Zbudowane zostaną dwa pomosty do cumowania kutrów, magazyn na sprzęt dla rybaków, slip do wodowania mniejszych jednostek rybackich. Oprócz tego powstanie parking.

Dziś rybacy w swoich zasobach mają bardzo dużo sprzętu turystycznego. Jestem przekonana, że będzie to doskonała baza do tego, żeby przechowywać ten sprzęt i wykorzystywać do celu turystycznego – dodaje Ewa Grzybowska.

Gmina otrzymała 100 proc. środków na inwestycje – 13 milionów złotych trafi z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Budowa przystani ma ruszyć w przyszłym roku i zakończyć się wiosną 2023 roku.

 7,132 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Udało się ugasić pożar bunkra na Białej Górze

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

W piętek strażacy z powiatu kamieńskiego gasili pożar bunkra po byłej Baterii Artylerii Stałej. Gaszenie było utrudnione ponieważ wewnątrz panowała duża temperatura.

– Nasza jednostka została zadysponowana do pożaru w jednym z bunkrów na Białej Górze. W bunkrze składowane były różnego rodzaju dokumenty, które ktoś podpalił. Strażacy mieli bardzo utrudniony dostęp do źródła ognia i musieli  borykać się z bardzo wysoką temperaturą wewnątrz – informują strażacy z OSP Kołczewo.

Akcja trwała do późnych godzin wieczornych.

Foto: OSP Kołczewo

 7,305 odsłon

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524