Połącz się z nami

Wiadomości

Coraz bliżej połączenia wyspy Uznam z wyspą Wolin

Opublikowano

w dniu

Potężna TBM Wyspiarka wydrążyła już 419 metrów tunelu i na całej tej długości ułożyła blisko 250 betonowych pierścieni obudowy tunelu. W trakcie miała jeszcze przestoje na przeglądy. Największe wyzwania wciąż przed maszyną i załogą budowlaną. Gotowy świnoujski tunel połączy wyspy Uznam i Wolin i będzie najdłuższym tunel podwodnym w Polsce.

– Po 53 dniach pracy nasza Wyspiarka doszła już praktycznie do Świny – mówi Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Jeszcze ostatnia przerwa technologiczna i za chwilę budowa tunelu wejdzie w kolejną ważny etap – drążenie pod dnem Świny.

6 centymetrów na minutę

Maszyna TBM pracuje przez całą dobę. Do jej obsługi na każdej zmianie potrzebnych jest 25 pracowników. Dotąd wbudowała 170 półtorametrowych ringów i 76 dwumetrowych. Wyspiarka może wiercić maksymalnie sześć centymetrów w ciągu minuty. Jak tak dalej pójdzie, na przełomie czerwca i lipca osiągnie półmetek drążenia, a we wrześniu je zakończy.

Trzeba pamiętać, że maszyna TBM ma regularne przerwy w pracy, ponieważ jej narzędzia skrawające i dyski tnące wymagają okresowych przeglądów oraz wymiany. To, ile takich postojów będzie jeszcze koniecznych, jest uzależnione od warunków gruntowych oraz od rodzaju i długości przeszkody, jaką ma do pokonania.

Przypomnijmy, że drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu. Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

– Drążenie tunelu odbywa się przy pomocy gigantycznej tarczy skrawającej o średnicy 13,5 metra, którą przesuwają siłowniki hydrauliczne. Na jej przodzie znajdują się dysze wstrzykujące tzw. płuczkę bentonitową, która służy zagęszczaniu i uplastycznianiu drążonego gruntu – mówi Michał Kiełsznia, Pełnomocnik Konsultanta Konsorcjum SWECO/Lafrentz i dodaje:  –  Sama płuczka jest dostarczana do maszyny z zakładu separacji jednym z rurociągów. Drugim rurociągiem wraca do zakładu z wydobytym już urobkiem. Jest czyszczona i oddzielana od urobku, dzięki czemu może być ponownie wykorzystana.

Przejście pod cieśniną i mrożenie

Przed Wyspiarką wkrótce nie lada wyzwanie – przejście pod cieśniną Świny, co będzie wymagającym przedsięwzięciem z uwagi na niewielki naziom w tamtym miejscu. Z bardziej niecodziennych prac ekipę czeka wykonanie wyjść ewakuacyjnych przy zastosowaniu mrożenia gruntu.

– Szalowanie i betonowanie ściany na styku segmentów S11 i S12, uszczelnianie płyty dennej oraz uszczelnienie ścian szczelinowych – m. in. tego rodzaju prace prowadzono w ostatnim czasie w komorze startowej, która znajduje się na wyspie Uznam – mówi Piotr FlisiakDyrektor Projektu Generalnego Wykonawcy konsorcjum firm PORR/Gulermak i dodaje: – Nie ustaje produkcja w zakładzie prefabrykacji, gdzie powstają segmenty obudowy tunel, który będzie się składać z 785 pierścieni, a każdy z nich z 8 elementów.

Poza tym kontynuowane są przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz roboty drogowe. Trwa wzmocnienie podłoża pod konstrukcję odcinka Drogi Dojazdowej nr 1 oraz Drogi Krajowej 93.

300 osób na każdej zmianie

Z kolei po drugiej stronie cieśniny Świny, na wyspie Wolin prowadzone są prace związane z przygotowaniem komory odbiorczej dla Wyspiarki. Zakończono uzupełnianie kolumn jetgrouting w bloku wyjściowym szybu. Kontynuowane są prace przy wiadukcie nad segmentem R11 oraz roboty ziemne i konstrukcyjne rampy dojazdowej w segmentach od R1 do R16. Zakończono przebudowę sieci elektroenergetycznych średniego i niskiego napięcia. Wciąż trwa przebudowa sieci teletechnicznych i sieci wodno-kanalizacyjnych.

W jednym czasie po obu stronach cieśniny Świny pracuje około 300 osób. Roboty są prowadzone zmianowo, całą dobę. Samo drążenie ma się zakończyć już we wrześniu tego roku, natomiast cały tunel ma być gotowy rok później.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Koszt to ponad 900 mln PLN, z czego 775 677 722 PLN to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

Mat. Urząd Miasta Świnoujście/Sweco

 

 3,816 odsłon

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Będzie bezpieczniej w drodze do sklepu w Kołczewie

Opublikowano

w dniu

Foto: Urząd Miejski w Wolinie

Na ukończeniu jest 130-metrowy fragment chodnika w miejscowości Kołczewo. Jest ważny dla mieszkańców, ponieważ prowadzi do jedynego supermarketu w miejscowości.

Na facebookowym profilu burmistrz Wolina Ewy Grzybowskiej umieszczono zdjęcia z prac brukarskich.

– Nie zwalniamy tempa – napisała burmistrz.

Sklep Dino w Kołczewie wybudowano w 2019 roku. Do tej pory mieszkańcy musieli iść poboczem ruchliwej drogi nr 102.

 7,782 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

W Wolinie montują stalowe dźwigary nowego mostu

Opublikowano

w dniu

Foto: Mateusz Grzeszczuk/GDDKiA Szczecin

Rozpoczął się montaż stalowych dźwigarów na części najazdowej mostu w ciągu S3 nad cieśniną Dziwna w Wolinie. Taka konstrukcja będzie na 8 przęsłach, na 13 będą żelbetowe belki prefabrykowane, a przęsło nad cieśniną będzie podwieszone do stalowego łuku.

Budowa S3 pomiędzy Świnoujściem a Troszynem postępuje. W tej chwili roboty bitumiczne prowadzone są na odcinku od Wolina do Troszyna. Prace ziemne trwają w szczególności w rejonie Miejsca Obsługi Podróżnych Dargobądz, trwają też roboty mostowe, w tym przy moście w Wolinie.

 6,791 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Wielkie ćwiczenia w gaszeniu wolińskiej kolegiaty

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Wolin

Scenariusz ćwiczeń zakładał pożar wieży oraz ewakuację dwóch rannych osób w kolegiacie przy ulicy Wojska Polskiego w Wolinie. 

Działania strażaków polegały na zabezpieczeniu miejsca akcji, wprowadzeniu roty gaśniczej w celu przeszukania zadymionego obiektu i ewakuacji osób poszkodowanych oraz dokonania rozpoznania wodnego. 

– W miarę przybywania kolejnych zastępów zorganizowano punkt czerpania wody na cieśninie Dziwna, działania gaśnicze prowadzone były także z przybyłych na miejsce podnośników. Wprowadzono również kolejne roty gaśnicze do pomocy. Ostatecznie odnaleziono i ewakuowano na zewnątrz dwie osoby – opowiadają o ćwiczeniach strażacy z OSP Wolin.

W ćwiczeniach wykorzystane zostały wytwornice dymu, które odwzorowały prawdziwe warunki jakie panują przy pożarach tego typu obiektów. 

 11,234 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Noc Muzeów w Wolinie. Zobaczyli prawdziwe skarby

Opublikowano

w dniu

W tym roku Noc Muzeów w Wolinie organizowana była wspólnie przez Muzeum Regionalne im. Andrzeja Kaubego w Wolinie i Centrum Słowian i Wikingów.

W ramach wydarzenia uczestnicy mieli okazję wziąć udział w spotkaniu z Janem Siniusem, autorem książki „Szczecin 1945. Bitwa narodów” oraz wysłuchać wykładu dr Wojciecha Filipowiaka pt:”Miasto z bagien i twierdza Jómsborg oraz gdzie nie pochowano Haralda Sinozębego”. Była to także niepowtarzalna okazja aby zobaczyć wystawę:” Skarby Wolina” poświęconą najnowszym wykopaliskom na Starym Mieście w Wolinie. Część merytoryczną uzupełnił wspaniały występ Osady Pieśni Grodno oraz Krąg Ognia z muzycznym akompaniamentem Wolińskiej Orkiestry Bębniarskiej pod przewodnictwem Tomka Kubika.

 10,724 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Ponad 4-kilometrowy korek przed Międzyzdrojami

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Nawet 40 minut musieli stać w korku kierowcy, którzy jechali w sobotę do Międzyzdrojów, a także ci, którzy jechali w stronę Świnoujścia. Zablokowała się bowiem krajowa „trójka”. Powodem jest zła tymczasowa organizacja ruchu na przebudowywanym niewielkim fragmencie ul. Nowomyśliwskiej w Międzyzdrojach.

Na wysokości centrum handlowego przebudowywana jest ulica. Prowadzono ruch wahadłowy regulowany sygnalizacją świetlną.

– Przejechało zaledwie kilka samochodów i znowu zapaliło się czerwone światło. Ktoś, kto zaakceptował takie rozwiązanie nie ma pewnie prawa jazdy – uważa pan Mirosław, międzyzdrojanin. – To nie jest dobra pora na takie remonty – dodaje.

Rozwiązaniem mogłoby być skierowanie ruchu od ronda, przez ul. Niepodległości, przy stacji paliw Orlen, leśniczówce i pod wiaduktem.

– Problem w tym, że ktoś wmurował tam słupek. A to jedyne rozwiązanie, abyśmy nie utknęli w korkach. Z weekendu na weekend będzie coraz gorzej – mówią międzyzdrojanie.

Nie wiadomo jak długo potrwają utrudnienia.

 14,187 odsłon

Czytaj dalej

Wiadomości

Zerwana linia energetyczna spowodowała pożar lasu w pobliżu Międzyzdrojów

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo
Kilka zastępów straży pożarnej gasiło groźny pożar poszycia leśnego w pobliżu miejscowości Grodno nieopodal Międzyzdrojów.
Okazało się że doszło do zerwania linii energetycznej, na skutek powalonego drzewa, co z kolei spowodowało pożar. Do gaszenia przystąpiono przy użyciu dwóch prądów wody w natarciu oraz podręcznego sprzętu gaśniczego.
– Wraz z rozwojem pożaru dysponowano kolejne siły i środki, w tym pojazd typu ATV wraz z przyczepką z OSP Kołczewo. Działania gaśnicze zakończono około godziny 18 – informują strażacy ochotnicy z OSP Kołczewo.

 14,708 odsłon

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524