Połącz się z nami

Wiadomości

Kolejne 42 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S3 dostępne dla kierowców

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Zakończyły się wszystkie prace na dwóch odcinkach drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim. Powstał zupełnie nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo – Miękowo o długości 22,4 km. Z kolei fragment od Miękowa do Rzęśnicy został dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej. Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z tych dwóch odcinków na zasadach docelowej organizacji ruchu, bez utrudnień spowodowanych robotami. Łączna całkowita wartość inwestycji dla tych dwóch odcinków S3 wyniosła 583,8 mln złotych.

– Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowcom aż 40 km nowej drogi ekspresowej w woj. zachodniopomorskim. Wielkimi  krokami zbliżamy się do momentu, w którym droga S3 będzie ukończona na całym jej przebiegu. Już za trzy lata dotrzemy nią do samego Świnoujścia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Kolejne drogowe i strategiczne połączenie dla całego kraju jest już w większości wybudowane. Ponad 80 proc. z docelowej  długości drogi ekspresowej S3 jest już udostępnione dla kierowców. To ponad 400 km bezpiecznej drogi o najwyższych parametrach technicznych. – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

– W woj. zachodniopomorskim w przyszłym roku rozpocznie się budowa odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Obecnie wykonawca prowadzi prace projektowe. Z kolei na południu kraju trwa budowa odcinków w woj. dolnośląskim, gdzie powstaną m.in. dwa nowoczesne tunele w ciągu S3 – dodał Szef GDDKiA.

Nowa droga S3 od Brzozowa do Miękowa 

Na ponad 22-kilometrowym odcinku nowej S3 od Brzozowa do Miękowa powstały węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo – oraz para MOP Przybiernów. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, w związku z tym powstało pięć przejść dla dużych zwierząt, w tym cztery górne. Nowa dwujezdniowa S3 połączyła zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic.

Kontrakt o wartości 360,5 mln zł został zawarty z firmą Budimex w grudniu 2017 roku. Roboty ruszyły wiosną 2019 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2021 roku.

Od kilku miesięcy, zmieniając czasową organizację ruchu, udostępnialiśmy kierowcom kolejne fragmenty nowej jezdni. Od dzisiaj znikną ostatnie utrudnienia i zawężenia ruchu drogowego. Zacznie obowiązywać docelowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 120 km/h.

S3 Miękowo – Rzęśnica dostosowana do współczesnych standardów 

Dwujezdniowa droga na odcinku Miękowo – Rzęśnica powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Trasa nie spełniała już współczesnych standardów drogi ekspresowej. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł, w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z drogą wojewódzką nr 142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Inwestycję podobnie, jak odcinek Brzozowo – Miękowo, zrealizowała firma Budimex.

Kierowcy mogli skorzystać z nowych węzłów w przekroju dwujezdniowym już od początku ubiegłorocznych wakacji, co zmniejszyło korki w okresie letnim. Po wakacjach pewne utrudnienia wróciły. Teraz wszelkie prace zostały już zakończone.

Coraz bliżej ukończenia całej S3 

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa lub odpływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad lub Trelleborgiem, aby rozpocząć podróż na południe Europy i w innych kierunkach właśnie drogą S3.

Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4. Obecnie, licząc razem z oddanymi dzisiaj do ruchu odcinkami z liczącej około 480 km drogi, gotowych jest już 402,3 km, czyli 83,6 proc. tej drogi.

Obecnie trwa jeszcze realizacja robót budowlanych na odcinkach od Bolkowa do Lubawki, gdzie są drążone dwa tunele. W IV kwartale tego roku powinna zakończyć się realizacja odcinka Lubin – Polkowice (woj. dolnośląskie). W województwie zachodniopomorskim w sierpniu ubiegłego roku podpisano umowy na realizację w formule „projektuj i buduj”, odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Opracowywanie projektów budowlanych jest już zaawansowane, na wiosnę przyszłego roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie, które jest planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3.

 

Loading

Czytaj dalej
Kliknij, aby skomentować

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości

Lada dzień rozpocznie nie nasuwanie przęsła mostu

Opublikowano

w dniu

Foto: Mosty Rzeszów

Zakończono betonowanie płyty ustroju nośnego 1100-metrowego mostu w Wolinie.

Lada dzień rozpocznie się skomplikowana operacja nasunięcia przęsła nurtowego i oddanie frontu robót pod kapy chodnikowe.

Nowy most wraz z estakadami dojazdowymi ma ponad kilometr długości i będzie stanowił północną jezdnię drogi ekspresowej S3.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Mieszkańcy pytają, kiedy sprzęt budowlany zniknie sprzed ich okien

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

W niemal samym centrum Wolina, na jednej z działek, jedna z firm budowlanych stworzyła parking dla maszyn oraz plac składowy do materiałów budowlanych. Mieszkańcy pobliskiego osiedla mówią, że powoli tracą cierpliwość do sąsiada.

Plac przy ulicy Wojska Polskiego przez lata był nieużytkowany. Przed przebudową ulicy Konopnickiej utworzono na niej park maszyn i miejsce w którym składowano materiały potrzebne do budowy drogi. Teraz jest tam składowany gruz i ziemia pochodząca z prac budowlanych.

– Przebudowa już się zakończyła, a firma budowlana z nami pozostała. Momentami jest tu naprawdę głośno – mówi jedna z mieszkanek. – Dodatkowo nie wiemy co to za ziemia i skąd pochodzi – dodaje.

Działka na której zezwolono na pracę koparek i wywrotek mieści się przy ul. Wojska Polskiego. Obok jest osiedle SM Słowianin i supermarket Dino. Niedawno ruszyła przebudowa ulicy Jaracza.

– Wszystko rozumiem, że ten sprzęt gdzieś musi stać, ale dlaczego przed naszymi oknami? – dopytują mieszkańcy. Jest tyle miejsc oddalonych od osiedla mieszkaniowego – zauważa mieszkaniec.

Apelujemy do władz miasta o pochylenie się nad problemem mieszkańców osiedla przy ul. Wojska Polskiego.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Wieża widokowa przypominająca żaglowiec już gotowa

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo

Zakończyła się budowa wieży widokowej w Wolinie. Drewniana konstrukcja powstała przy amfiteatrze, w sąsiedztwie parku.

Mieszkańcy będą mogli wejść na wieżę pod koniec marca. Wtedy zaplanowano otwarcie. Z wieży widokowej widać Zalew Szczeciński, Police oraz panoramę Wolina.

Foto: Wojciech Basałygo

Prace podzielono na części.  Pierwszą była zmiana zagospodarowania parku miejskiego i utworzenie ścieżek zdrowia wraz z oświetleniem, małą architekturą i urządzeniami sportowo-rekreacyjnymi.

Kolejnym elementem była budowa wieży widokowej i prace  związane z amfiteatrem letnim – adaptacja istniejącej infrastruktury amfiteatru letniego na cele kulturalne i społeczne wraz z budową widowni terenowej.

Ostatnią częścią będzie rewaloryzacja zieleni parkowej.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zepsuł się most obrotowy na Dziwnie

Opublikowano

w dniu

Foto: Wojciech Basałygo
W związku z wystąpieniem awarii układu napędowego, który odpowiada za obracanie się przęsła mostu na cieśninie Dziwna w Wolinie nie jest możliwe otwieranie mostu dla ruchu żeglownego na cieśnienie Dziwna w Wolinie.
Most obrotowy znajduje się we wschodniej części miasta Wolin. Obracany jest silnikami elektrycznymi znajdującymi się na filarze środkowym. Podczas otwierania szlaku wodnego następuje opuszczenie części przęseł środkowych i ich obrót o 90 stopni w poprzek mostu. Otwarcie mostu dla żeglugi w cieśninie powoduje zamknięcie ruchu drogowego dwukrotnie w ciągu dnia.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Pracownicy Wód Polskich monitorują rzeki i zbiorniki w całej Polsce

Opublikowano

w dniu

Foto: Wody Polskie

W wyniku opadów i roztopów, obserwujemy wzrosty stanów wody do – również z przekroczeniem – stanów ostrzegawczych i lokalnie alarmowych. Pracownicy wszystkich jednostek organizacyjnych Wód Polskich są obecni w terenie, prowadzą wzmożony monitoring sytuacji na rzekach i zbiornikach wodnych, kontrolują stan zabezpieczeń przeciwpowodziowych i pozostają w kontakcie ze służbami reagowania kryzysowego.

Prowadzone działania są nadzorowane przez Centra Operacyjne Ochrony Przeciwpowodziowej Wód Polskich, które cały czas monitorują sytuację i pozostają w stałym kontakcie ze strażą pożarną i innymi służbami. W terenie na bieżąco reagują Zespoły Wsparcia Technicznego Wód Polskich, które monitorują stan wałów przeciwpowodziowych i innych obiektów hydrotechnicznych, podejmują także działania interwencyjne w przypadku stwierdzenia awarii i uszkodzeń urządzeń wodnych.

Sytuacja hydrologiczna na przestrzeni ostatnich miesięcy wymaga wzmożonego działania pracowników Wód Polskich w terenie. Od grudnia ub. roku prowadzony jest wzmożony monitoring obiektów hydrotechnicznych oraz budowli przeciwpowodziowych. Zaangażowanych w działania przeciwpowodziowe jest obecnie ponad 1600 pracowników Wód Polskich w całym kraju.

Pracownicy Wód Polskich – podmiotu odpowiadającego za wody płynące – odbierają liczne zgłoszenia podtopień mających różną genezę, nie tylko od strony rzek i urządzeń wodnych, ale również od strony wód opadowych. Do Wód Polskich wpływają zgłoszenia dotyczące spraw związanych z podtopieniami – a także zdarzeń takich jak przecieki wałów, zatory czy awarie. Zgłoszenia podtopień zazwyczaj dotyczą miejsc położonych na Obszarach Szczególnego Zagrożenia Powodzią, wiele z nich dotyczy także obiektów poza administracją Wód Polskich, tj. rowów i zatkanych przepustów drogowych. 

– Zjawisko roztopów jest zmniejszone, ale retencja rzeczna oraz glebowa została wypełniona – w wielu regionach wskaźnik wilgotności gleby wynosi powyżej 60%. Dlatego sytuacja, szczególnie na obszarach nizinnych, nie ulega poprawie przy ciągłym zasilaniu wodami opadowymi – informuje Mateusz Balcerowicz, Zastępca Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą. 

Zbiorniki przeciwpowodziowe prowadzą gospodarkę wodną w celu redukcji wysokości wezbrań. Część z nich odbudowuje pojemności powodziowe w celu przygotowania się na ponowny wzrost dopływu do zbiorników związany z prognozowanymi opadami deszczu. Zbiorniki przeciwpowodziowe przeważnie zlokalizowane są na dopływach Odry i Wisły w górnych częściach zlewni na południu kraju, dlatego możliwości retencji zbiornikowej na Niżu Polskim – czyli tam gdzie, występuje większość opadów – są ograniczone.

– Nasze zbiorniki retencyjne znajdują się głównie na południu kraju, do przechwytywania wód wezbraniowych i powodziowych z górnych części zlewni największych rzek. Teraz mamy inną sytuację, gdzie woda stagnuje na niżu i zgodnie z prognozami taki stan rzeczy utrzymać się może jeszcze wiele tygodni – dodaje Mateusz Balcerowicz, Zastępca Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą. 

Zgodnie z prognozami IMGW-PIB, w najbliższych miesiącach w dalszym ciągu należy spodziewać się wyższych od normy opadów. Stan wody w rzekach nizinnych nie będzie ulegał nagłej poprawie z uwagi na niewielkie spadki i w konsekwencji możliwość ograniczonego odpływu nadmiaru wody do głównych rzek. W związku, z tym praca w długotrwałym obciążeniu wałów przeciwpowodziowych będzie generowała coraz więcej zgłoszeń o nieszczelnościach i awarii urządzeń wodnych. Wpływ na ich stan ma również aktywność niektórych zwierząt, które uszkadzają korpusy wałów przeciwpowodziowych. Sytuacja może ulec poprawie dopiero w okresie kilku tygodni od ustania ciągłych opadów.

– Kontrolowanie stanu infrastruktury hydrotechnicznej w terenie jest dla nas kluczowe. Ponad 1600 pracowników Wód Polskich zaangażowanych jest we współpracę ze służbami kryzysowymi oraz monitoring urządzeń hydrotechnicznych, w tym wałów przeciwpowodziowych – dodał Mateusz Balcerowicz, Zastępca Prezesa Wód Polskich ds. Ochrony Przed Powodzią i Suszą. 

Pracownicy Wód Polskich w całym kraju prowadzą wzmożony monitoring sytuacji hydrometeorologicznej oraz na obiektach hydrotechnicznych, a także współpracują ze służbami zarządzania kryzysowego, reagują też w sytuacjach awaryjnych, dokonując interwencyjnych zabezpieczeń i napraw.

Loading

Czytaj dalej

Wiadomości

Zarwał się pod nim klif. Pomoc nadeszła w ostatniej chwili

Opublikowano

w dniu

Foto: OSP Kołczewo

Na plaży między Grodnem, a Międzyzdrojami doszło do niebezpiecznej sytuacji, w której mężczyzna najprawdopodobniej wchodząc na nasiąknięty od wody klif utknął i nie był w stanie wydostać się z grząskiego gruntu o własnych siłach.

– Ze względu na bardzo trudne warunki terenowe niemożliwe okazało się przetransportowanie mężczyzny w bezpieczny sposób przy wykorzystaniu posiadanego sprzętu. W tym celu strażacy z naszej jednostki wyposażeni w pojazd ATV z przyczepką ratowniczą udali się na miejsce zdarzenia – informują strażacy z OSP w Kołczewie.

Po około godzinie  udało się dotrzeć do poszkodowanego i przetransportować go do miejsca przekazania Zespołowi Ratownictwa Medycznego.

Loading

Czytaj dalej

Najczęściej czytane

© Copyright 2021, Wszelkie prawa zastrzeżone | wWolinie.pl | Red Top Media | ul. Cyfrowa 6, 71-441 Szczecin | Napisz do nas: redakcja@wwolinie.pl lub zadzwoń 510 555 524