Zakończyły się wszystkie prace na dwóch odcinkach drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim. Powstał zupełnie nowy dwujezdniowy odcinek Brzozowo – Miękowo o długości 22,4 km. Z kolei fragment od Miękowa do Rzęśnicy został dostosowany do współczesnych parametrów drogi ekspresowej. Od dzisiaj kierowcy mogą korzystać z tych dwóch odcinków na zasadach docelowej organizacji ruchu, bez utrudnień spowodowanych robotami. Łączna całkowita wartość inwestycji dla tych dwóch odcinków S3 wyniosła 583,8 mln złotych.
– Dzisiaj oddajemy do użytkowania kierowcom aż 40 km nowej drogi ekspresowej w woj. zachodniopomorskim. Wielkimi krokami zbliżamy się do momentu, w którym droga S3 będzie ukończona na całym jej przebiegu. Już za trzy lata dotrzemy nią do samego Świnoujścia – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
– Kolejne drogowe i strategiczne połączenie dla całego kraju jest już w większości wybudowane. Ponad 80 proc. z docelowej długości drogi ekspresowej S3 jest już udostępnione dla kierowców. To ponad 400 km bezpiecznej drogi o najwyższych parametrach technicznych. – powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
– W woj. zachodniopomorskim w przyszłym roku rozpocznie się budowa odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Obecnie wykonawca prowadzi prace projektowe. Z kolei na południu kraju trwa budowa odcinków w woj. dolnośląskim, gdzie powstaną m.in. dwa nowoczesne tunele w ciągu S3 – dodał Szef GDDKiA.
Nowa droga S3 od Brzozowa do Miękowa
Na ponad 22-kilometrowym odcinku nowej S3 od Brzozowa do Miękowa powstały węzły drogowe – Babigoszcz, Przybiernów i Brzozowo – oraz para MOP Przybiernów. Droga przebiega w większości przez tereny leśne, w związku z tym powstało pięć przejść dla dużych zwierząt, w tym cztery górne. Nowa dwujezdniowa S3 połączyła zakończone w latach 2011-2012 obwodnice Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic.
Kontrakt o wartości 360,5 mln zł został zawarty z firmą Budimex w grudniu 2017 roku. Roboty ruszyły wiosną 2019 roku z terminem zakończenia w kwietniu 2021 roku.
Od kilku miesięcy, zmieniając czasową organizację ruchu, udostępnialiśmy kierowcom kolejne fragmenty nowej jezdni. Od dzisiaj znikną ostatnie utrudnienia i zawężenia ruchu drogowego. Zacznie obowiązywać docelowa organizacja ruchu z ograniczeniem prędkości do 120 km/h.
S3 Miękowo – Rzęśnica dostosowana do współczesnych standardów
Dwujezdniowa droga na odcinku Miękowo – Rzęśnica powstała w drugiej połowie lat 70. ubiegłego wieku. Trasa nie spełniała już współczesnych standardów drogi ekspresowej. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł, w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy, który zastąpił wcześniejsze skrzyżowanie z przejściem dla pieszych. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica z drogą wojewódzką nr 142, co poprawiło płynność i bezpieczeństwo ruchu. Inwestycję podobnie, jak odcinek Brzozowo – Miękowo, zrealizowała firma Budimex.
Kierowcy mogli skorzystać z nowych węzłów w przekroju dwujezdniowym już od początku ubiegłorocznych wakacji, co zmniejszyło korki w okresie letnim. Po wakacjach pewne utrudnienia wróciły. Teraz wszelkie prace zostały już zakończone.
Coraz bliżej ukończenia całej S3
Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Codziennie tysiące ciężarówek przypływa lub odpływa promami łączącymi Świnoujście ze szwedzkim Ystad lub Trelleborgiem, aby rozpocząć podróż na południe Europy i w innych kierunkach właśnie drogą S3.
Jest to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą trzy autostrady – A6, A2 i A4. Obecnie, licząc razem z oddanymi dzisiaj do ruchu odcinkami z liczącej około 480 km drogi, gotowych jest już 402,3 km, czyli 83,6 proc. tej drogi.
Obecnie trwa jeszcze realizacja robót budowlanych na odcinkach od Bolkowa do Lubawki, gdzie są drążone dwa tunele. W IV kwartale tego roku powinna zakończyć się realizacja odcinka Lubin – Polkowice (woj. dolnośląskie). W województwie zachodniopomorskim w sierpniu ubiegłego roku podpisano umowy na realizację w formule „projektuj i buduj”, odcinków od Świnoujścia do Troszyna. Opracowywanie projektów budowlanych jest już zaawansowane, na wiosnę przyszłego roku powinny ruszyć roboty budowlane. Ich zakończenie, które jest planowane w roku 2024, będzie oznaczało też zakończenie realizacji całej drogi ekspresowej S3.