Otwarcie tunelu w Świnoujściu już lada moment. Obecnie trwają testy i sprawdzane są systemy m.in. przeciwpożarowy czy wentylacyjny. Ostatnim pracom na budowie przyglądał się Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Towarzyszyli im również Wojewoda Zachodniopomorski Zbigniew Bogucki, dyrektor szczecińskiego oddziału GDDKiA Łukasz Lendner, dyrektor Gülermak Polska Bülent Özdemir oraz dyrektor kontraktu z firmy PORR Piotr Flisiak.
– Budowa jednego z najnowocześniejszych tuneli na świecie dobiega końca. To spełnienie marzeń wielu pokoleń mieszkańców Świnoujścia. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy zostawili tu część swojego życia – wszystkim operatorom maszyn, specjalistom, inżynierom. Tunel staje się faktem. Już tylko tygodnie, dni, dzielą nas od momentu, w którym zacznie służyć nie tylko mieszkańcom, ale i przyjezdnym – mówił Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk.
Z wykonanych prac cieszył się także Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz: – My, mieszkańcy Świnoujścia, możemy patrzeć z optymizmem w przyszłość. Jesteśmy coraz bliżej celu. Chciałbym podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w tę budowę. Już niedługo spotkamy się, aby otworzyć tunel – gdy zostaną wykonane wszystkie niezbędne prace, kiedy otrzymamy wszystkie dokumenty.
Powstający pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Resztę, inwestor Gmina Miasto Świnoujście, dokłada z własnego budżetu.