Zakończono odbiór odcinków rowerowej trasy Velo Baltica, które powstały między Wisełką i Międzywodziem. Trasa jest jedną z czterech tras tworzących Sieć tras rowerowych Pomorza Zachodniego. Wieloetapowe zadanie było do tej pory współfinansowane ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-20.
Velo Baltica biegnie wzdłuż całego Wybrzeża Morza Bałtyckiego i jest niewątpliwie jedną z najbardziej atrakcyjnych tras rowerowych w Polsce. Koncepcja trasy polegała na wykorzystaniu już istniejących odcinków, które budowały samodzielnie nadmorskie gminy oraz projektów, które gminy przygotowały, ale nie realizowały z powodu problemów finansowych. Nowe projekty, które powstawały na zlecenie Samorządu Województwa wypełniały luki w powstającej trasie. Ważne było również spójne oznakowanie całego projektu.
Turystyka jest jedną z kluczowych gałęzi gospodarki Pomorza Zachodniego. A pas nadmorski nadal generuje lwią część dochodu województwa. Polityka województwa sprzyja zaangażowaniu lokalnych samorządów w inicjatywy, które mają wymiar zarówno lokalny jak i regionalny – podkreśla wicemarszałek województwa Tomasz Sobieraj.
Część odcinków Velo Baltica przebiega w sąsiedztwie plaż, inne poprowadzono przez najbardziej znane miejscowości wypoczynkowe, które stają się atrakcyjną i co więcej, całoroczną bazą noclegową dla rowerowych turystów.
Nie wszystkie tereny wzdłuż Wybrzeża są dostępne inwestycyjnie, trasa omija między innymi bazy i poligony wojskowe. W ograniczonym zakresie wkracza też na tereny znajdujące się pod ścisłą ochroną, takie jak Woliński Park Narodowy. Niemniej w sąsiedztwie trasy znajduje się szereg bardzo ciekawych przyrodniczo terenów. To nie tylko Woliński Park Narodowy, ale również Nadmorski Bór Storczykowy, który znajduje się w okolicy miejscowości Świętouść.
Zakończone właśnie zadanie podzielone zostało na trzy etapy. Dwa z nich – VI i VII, gotowe były latem. W etapie VI budowa obejmowała odcinki w gminie Wolin, między Kołczewem, a gminą Dziwnów. Powstała tu nowa droga rowerowa o długości prawie 4,5 km. 420 m szlaku zostało oznakowane. Koszt tych robót wyniósł ponad 6,2 mln zł brutto.
W etapie VII powstały z kolei odcinki w granicach Gmin Międzyzdroje oraz Dziwnów. Zbudowano tu łącznie 2,43 km nowych tras oraz oznakowano kilometr istniejącej trasy. Koszt robót budowlanych wyniósł ponad 3,8 mln zł brutto.