Wiadomości

100 mln złotych kosztowała modernizacja 23-kilometrowego odcinka z Racławia do Stepnicy

Opublikowano

w dniu

Foto: Zarząd Dróg Wojewódzkich

Ponad 327 mln zł wydał w tym roku Samorząd Województwa Zachodniopomorskiego na inwestycje drogowe i rowerowe w regionie.  Największa pula środków – blisko 127 mln zł przeznaczona została na zadania realizowane i rozliczane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego (RPO WZ). Są to zadania z wysokim dofinansowaniem unijnym.

– To był kolejny dobry, ambitny rok modernizowania infrastruktury transportowej na Pomorzu Zachodnim. Zakończyliśmy kilka dużych projektów. Powstały dziesiątki kilometrów nowoczesnych, bezpiecznych dróg – mówi Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz. – Większość projektów była i jest realizowana dzięki funduszom unijnym – podkreśla marszałek.

Zakończoną przebudową realizowaną z unijnym dofinansowaniem w ramach RPO WZ, była przebudowa 23-kilometrowego odcinka Recław-Stepnica w ciągu DW111. Droga biegnie wzdłuż Zalewu Szczecińskiego i jest alternatywnym do drogi krajowej S3 połączeniem nad morze.

DW nr 111 to szlak komunikacyjny, który ma znaczenie dla rozwoju miejscowości wypoczynkowych położonych nad Zalewem Szczecińskim, zwłaszcza Stepnicy, która posiada przystań jachtową, będącą częścią Zachodniopomorskiego Szlaku Żeglarskiego. DW nr 111 łączy dziś położony koło Wolina Recław z zachodnią obwodnicą Goleniowa oraz drogami ekspresowymi S3 i S6.  Znaczenie drogi wzrasta latem gdy rośnie ruch turystyczny.

Odcinek, który został przebudowany, był do 2014 r. drogą powiatową i nie spełniał standardów drogi wojewódzkiej.  Teraz, droga na odcinku szlakowym została poszerzona do normatywnych 7 metrów, wzmocniono jej konstrukcję oraz zastosowano szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego.

W miejscowościach: Łąka, Racimierz, Żarnowo, Żarnówko powstały nowe chodniki i ciągi pieszo-rowerowe, elementy spowalniające ruch pojazdów i azyle dla pieszych. Przebudowane zostały również zatoki autobusowe. Projekt przewidywał też przebudowę dwóch mostów na Kanale Miłowskim, budowę zbiorników retencyjnych, przebudowę istniejących i budowę nowych przepustów oraz przebudowę kolidujących sieci uzbrojenia.

Przejście DW nr 111 przez Stepnicę realizowane jest jako odrębna inwestycja. Ta część projektu ma zostać zakończona do 30 kwietnia przyszłego roku.  Powodem wydłużenia terminów była konieczność rozbiórki i przeprowadzenia badań archeologicznych odsłoniętej w czasie przebudowy, historycznej, drewnianej konstrukcji drogi. 

W projekcie zrezygnowano z pomysłu budowy drogi rowerowej wzdłuż całej DW 111, gdyż po sąsiedzku powstaje rowerowa trasa Blue Velo, która przebiega bliżej Zalewu Szczecińskiego i jest znacznie atrakcyjniejsza turystycznie i przyrodniczo od terenu przebiegu drogi wojewódzkiej 111.

Dodajmy, że w tym roku  powstały nowe odcinki trasy Blue Velo  w gminach Stepnica, Goleniów, Kołbaskowo, Widuchowa, Trzcińsko Zdrój i Dębno. Dwa z nich, znajdują się między miejscowościami Krępsko i Kąty i powstały właśnie w pasie drogowym DW111. Całkowita długość nowych odcinków inwestycyjnych Blue Velo wyniosła blisko 6,68 km. Obok odcinków wzdłuż DW 111, jeden powstał wzdłuż DW 120 w Gryfinie (2,28 km) oraz dwa odcinki w Lubczynie (0,18 km).

Na odcinkach inwestycyjnych powstała droga dla rowerów o nawierzchni bitumicznej o szerokości od 2-2,5 m. Oznakowano też blisko 70,72 km trasy.

Wartość robót budowlanych prowadzonych przy przebudowie ponad 23 -kilometrowego odcinka DW111 Recław-Stepnica, wyniosła ponad 100 mln zł. Wniosek na dofinansowanie unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego opiewa w tym przypadku na kwotę ponad 97,1 mln zł.

Wieloletni proces przekształceń DW111, zakończy przebudowa mostu na rzece Gowienicy, przepływającej między Stepnicą i Stepniczką. Projekt na most czeka aktualnie na uzyskanie decyzji ZRiD (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej).  ZZDW spodziewa się, że uzyska ją w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najczęściej czytane

Exit mobile version