Wiadomości

Tunel z wyspy Wolin na Uznam. Zamrozili grunt i kują wyjścia

Published

on

Wykonawca rozpoczął przebijanie obudowy tunelu w miejscu wyjścia ewakuacyjnego od strony wyspy Uznam. To jedna z najbardziej skomplikowanych operacji przy budowie stałego połączenia pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Warto podkreślić, że tunel w tym miejscu jest na głębokości około 23 metrów pod Świną.

Grunt w miejscu przebicia poza obudowę został najpierw zmrożony specjalnym roztworem solanki. Wyjść wykonanych metodą mrożenia będą dwa, a w sumie w całym tunelu – cztery.

Wydobytych zostanie około 200 m3 zmrożonego gruntu i wykonana klatka schodowa, która będzie prowadziła z powrotem do tunelu, ale już pod jezdnię, gdzie będzie biegła droga ewakuacyjna na powierzchnię.

Budowa tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin na stałe połączy Świnoujście z resztą kraju, a długie oczekiwanie w kolejce na prom przejdzie do historii. Będzie to najdłuższy podwodny tunel w Polsce.

Ma być oddany do użytku w maju 2023 roku. Łączna jego długość to 3,2 km. Część drążona maszyną TBM ma 1484 m. Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście.  Inwestorem zastępczym GDDKiA o/Szczecin. Wykonawcą konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln złotych, z czego aż 85 procent pochodzi ze środków unijnych  Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Resztę Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

BIK UM Świnoujście

Fot. GDDKiA/Sweco

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najczęściej czytane

Exit mobile version