Wiadomości

Sieć ścieżek rowerowych także na terenie gminy Wolin

Opublikowano

w dniu

Velo Baltica jest zrealizowana w 75 procentach, na Trasie Pojezierzy Zachodnich do użytku oddano dotychczas 155 km, wokół Zalewu Szczecińskiego po polskiej stronie można przejechać prawie 90 km – rowerowa rewolucja w Województwie Zachodniopomorskim to już setki kilometrów szlaków prowadzących po najpiękniejszych zakątkach regionu.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego z każdym sezonem jest coraz wygodniejsza, spójna i dłuższa. Zrealizowane dotychczas odcinki to już 567 kilometrów, czyli dystans ze Szczecina do Katowic albo Mrągowa. Tylko nie palcem po samochodowej mapie, a przez zachwycające pojezierza, wybrzeżem Bałtyku, wzdłuż Odry, po śladach urokliwych kolejowych szlaków.

– Pomorze Zachodnie jest piękne, a z perspektywy rowerzysty odkrywa się najpiękniejsze oblicza regionu, skarby natury, ślady historii – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Rozbudowa sieci tras rowerowych to nasz priorytetowy projekt, który eksponuje walory Zachodniopomorskiego: doskonałe warunki do aktywnego wypoczynku, unikalną przyrodę, atrakcje turystyczne, nowoczesną infrastrukturę.

Kończący się rok obfitował w liczne rowerowe inwestycje m.in. na Trasie Pojezierzy Zachodnich, gdzie oddano do użytku kilka kolejnych odcinków, np. z Trzcińska-Zdroju do miejscowości Góralice, a przez wakacjami uroczyście otwarto ścieżkę na zmodernizowanym moście Siekierkach. Asfaltowe drogi dla cyklistów często budowane są „po śladach” nieczynnych szlaków kolejowych – po nasypach przejedziemy między innymi od Myśliborza przez Barlinek i Pełczyce do Choszczna. Zakończone w tym roku zadania na TPZ to m.in. odcinki Myślibórz – Głazów, rzeka Ina – Kozy i Drawsko Pomorskie – Zarańsko. Na finiszu są inwestycje Mostkowo – Dzikowo oraz Choszczno – Pakość – rzeka Ina.

Ważne projekty realizowano również na bardzo popularnej trasie Velo Baltica. Kilometry budowanych i oznakowanych odcinków oddano do użytku w gminach: Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów.

– Sieć szlaków rowerowych to swego rodzaju puzzle. Setki elementów, duże i mniejsze projekty inwestycyjne, odcinki do oznakowania, infrastruktura towarzysząca – wylicza wicemarszałek Tomasz Sobieraj. – Na Pomorzu Zachodnim ta rowerowa układanka jest coraz bardziej kompletna. Pokazują to liczby. Najpopularniejsza z długodystansowych tras – Velo Baltica jest gotowa w 75 procentach. Przed wakacjami ma zostać oddany do użytku odcinek Wisełka – Międzywodzie.

Nadbałtycka velostrada na Pomorzu Zachodnim ma ponad 230 kilometrów, a łączy się z nią prawie 300-kilometrowa pętla wokół Zalewu Szczecińskiego. Ten transgraniczny szlak zaprojektowano z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury rowerowej w Meklemburgii – Pomorzu Przednim, fragmentów Velo Baltica i Blue Velo (Międzyzdroje – Szczecin) oraz kilku atrakcyjnych łączników. W tym roku oddano do użytku odcinek Wapnica – Wolin (12,8 km), poprowadzony wzdłuż linii brzegowej Zalewu i przez Woliński Park Narodowy.

Warto przypomnieć również, że w czerwcu br. wznowiono prace przy budowie ścieżki biegnącej po wałach przeciwpowodziowych przy jeziorze Dąbie. Budowana jest również droga rowerowa przy DW 111 do Stepnicy.

Sieć Tras Rowerowych Pomorza Zachodniego, z uwzględnieniem transgranicznej pętli wokół Zalewu Szczecińskiego docelowo będzie liczyć 1300 km.

Oto stan realizacji poszczególnych szlaków:

Velo Baltica – gotowe jest 168 z 223 km (75 procent)

Trasa Pojezierzy Zachodnich – 155 z 423 km (36 procent)

Blue Velo – 93 z 230 km

Stary Kolejowy Szlak – 63 z 259 km

Wokół Zalewu Szczecińskiego – 89 ze 163 km

Jeśli chodzi o odcinki inwestycyjne, budowę nowych dróg rowerowych najczęściej o nawierzchni bitumicznej, statystyki przedstawiają się następująco:

Velo Baltica – wykonano 46,5 km

Trasa Pojezierzy Zachodnich – 112 km

Blue Velo – 48,5 km

Stary Kolejowy Szlak – 5,5 km

Wokół Zalewu Szczecińskiego – 35 km

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najczęściej czytane

Exit mobile version