Wojewoda Zachodniopomorski podpisał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S3 na odcinku Dargobądz-Troszyn o długości 16 km. Daje to zielone światło dla rozpoczęcia robót budowlanych oraz oznacza przejęcie nieruchomości pod drogę i start procedury wypłaty odszkodowań.
W przyszłym tygodniu planowane jest przekazanie wykonawcy placu budowy. Natomiast w styczniu przyszłego roku planowane jest wydanie decyzji ZRID dla odcinka Świnoujście-Dargobądz.
Odcinki S3 Świnoujście-Troszyn, to ostatnie fragmenty drogi S3, na których będą ruszały prace budowlane. Zakończenia budowy odcinków Świnoujście – Dargobądz i Dargobądz – Troszyn, o łącznej długości 33 km, planowane jest w połowie 2024 roku. Wtedy też będzie można przejechać całą S3 od Świnoujścia do granicy z Republiką Czeską w Lubawce.
Dwujezdniowa S3 od Świnoujścia
Odcinek Świnoujście-Troszyn został podzielony na dwa odcinki realizacyjne. Odcinek Świnoujście-Troszyn będzie rozpoczynał się od ronda na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu. Koniec odcinka nastąpi przed węzłem Dargobądz. Od tego węzła będzie rozpoczynał się odcinek Dargobądz-Troszyn, dla którego dzisiaj została wydana decyzja ZRID. Nowobudowana S3 włączy się w istniejącą obwodnicę Troszyna.
Obecna DK3 na tym odcinku jest jednojezdniowa, co nie zapewnia odpowiedniej przepustowości dla ruchu drogowego i negatywnie wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego (np. potencjalne zderzenia czołowe). Dlatego konieczna jest budowa dwujezdniowej S3, która zapewni możliwość przejazdu bez zatorów i spowolnień ruchu na wiele lat do przodu. Ma to szczególne znaczenie biorąc pod uwagę rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu.
S3 Dargobądz – Troszyn
Odcinek ma 16 km długości i obejmie budowę węzła Dargobądz, a także Wolin Zachód i Wolin Wschód. Nowy odcinek połączy się z obwodnicą Troszyna. W ramach inwestycji przewidziano też budowę pary miejsc Obsługi Podróżnych kategorii II na wschód od miejscowości Dargobądz. Przy węźle Wolin Wschód powstanie Obwód Utrzymania Drogi. Wybudowanych zostanie również siedem wiaduktów, dwa mosty oraz estakada. Powstaną również przejścia i przepusty dla zwierząt, w tym dwa przejścia górne o szerokości 50 metrów.